Seurakunta luopuu tilasta Martinlaaksossa – Toiminta siirtyy Myyrmäen kirkkoon

Vantaankosken seurakunta luopuu Martinristin tilasta kesällä. Näin päätti Vantaankosken seurakuntaneuvosto torstaina 21.3.

Kuvassa talo, jonka alakerrassa Martinristi, ja vieressä kulkeva tie

Taustalla ovat taloudelliset syyt. Jäsenmäärän väheneminen tarkoittaa seurakunnan kulujen karsimista joka vuosi. Martinrististä luopumisella arvioidaan saatavan eniten säästöjä ja vähiten haittoja toiminnalle, erityisesti lapsille.

Martinristi sijaitsee Martinlaaksossa Martinpolun varrella asuinkerrostalon pohjakerroksessa.

– Kirkkotiloista luopumista vältetään niin pitkään kuin mahdollista, koska ne ovat tärkeimpiä ja pyhiä paikkoja. Kerhotiloissa toimintoja on vähemmän ja niiden siirtäminen toiseen paikkaan on helpompaa kuin kirkkotiloista, sanoo kirkkoherra Hans Tuominen.

Martinristin toiminnat siirtyvät syyskuussa kauden alkaessa Myyrmäen kirkkoon, joka avautuu seurakunnan käyttöön peruskorjauksen jälkeen. Myyrmäen kirkolle on matkaa Martinrististä linnuntietä mitattuna noin 700 metriä.

– Minkään toiminnan ei tarvitse tilojen puutteesta loppua. Olemme varautuneet siihen, että jokaiselle Martinristissä kokoontuneelle ryhmälle voidaan varata tila Myyrmäen kirkolta. Koululaisten kerholle voidaan varata tila ja aika myös Martinlaakson koululta. Tällä varmistetaan, että kerhonohjaajilla ja lapsilla on kerhopaikka joko Myyrmäen kirkolla tai lähempänä koulua ja kotia. Kastepaikkoja ja -aikoja on hyvin tarjolla muissa seurakunnan tiloissa, kertoo Tuominen.

Toiminta Martinristissä jatkuu normaalisti koko kevään. Kesäkuuhun ei enää oteta tilavarauksia.

Martinristi on ollut Vantaankosken seurakunnan käytössä vuodesta 2018. Siellä on kokoontunut useita aikuisten ryhmiä ja siellä on pidetty pieniä perhejuhlia, kuten kasteita ja syntymäpäiviä.

2024-03-22 09:33:05.0