Rairuoholive johdattaa jälleen pääsiäiseen

Kirkko Vantaalla lähettää ennen pääsiäistä verkossa nähtävää livestriimiä pääsiäisruohon kasvamisesta. Tempauksella herätetään ihmisiä huomaamaan ilo.

Rairuoholive

Pääsiäisen sanoma avautuu ilon kautta: pimeimmästä ja epätoivoisimmasta hetkestä alkaa matka kohti valoa ja iloa. Rairuoholive käynnistyy 19.3. klo 10 Vantaan seurakuntien Youtube-tilillä.

– Rairuoholiven tarkoitus on saada ihmiset huomaamaan, miten elämää voi katsoa ilon kautta ja antaa sen johdattaa kohti pääsiäistä. Rairuoholive myös tarjoaa mahdollisuuden pysähtyä hetkeksi omien ajatusten, rukouksen tai hiljaisuuden äärelle, kertoo viestinnänsuunnittelija Lotta Numminen Vantaan seurakunnista.

Rairuoholive on jo perinne, se toteutetaan nyt neljättä kertaa. Tänä vuonna kasvatetaan iloa. Tällä kertaa liven alussa rairuohoa on kylvämässä sairaalapappi Krista Valtonen, jonka kanssa keskustellaan toivosta ja ilosta sairaalapapin työssä.

-Rairuoholive puhuttelee itseäni. Ruohon kasvamisen seuraaminen on täysin päinvastaista kuin nopeat ja lyhyet, aisteillemme ärsykkeitä tuottavat videot ovat. Ruohoa katsellessa ehtii ajatella myös sitä, että ilokin monesti kasvaa pikkuhiljaa ja havaitsemme vasta jälkikäteen, missä kohtaa kunkin ilonaiheen siemen on istutettu. Monen arvokkaan asian arvo näyttäytyy niiden poissaoloa vasten. Siksi pääsiäisen ilo on minulle iloa syvimmässä merkityksessään. Luottamusta siihen, että lopulta hyvä voittaa. Mikä voisi olla iloisempaa, pohtii Valtonen.

Aiempien vuosien teemana on ollut "toivo kasvaa".

– Viesti toivosta ei ole muuttunut, mutta halusimme liittää pääsiäiseen myös ajatuksen ilosta. Monen usko tulevaisuuteen on horjunut ja jaksaminen on ollut koetuksella monella tavalla jo pitkään. Mutta iloa voi löytää monesta asiasta, esimerkiksi siitä, onnistuuko liverairuohon kasvatus tällä kertaa vai ei. Rairuohon nopeaa kasvua on hauska seurata, jo parissa päivässä siemenet alkavat itää. Toki tähän liittyy myös oma huumorinsa, jonka kautta voi löytää paljonkin sitä iloa, kertoo Numminen.

Voit myös itse lähteä mukaan kasvattamaan omaa rairuohoa ja seurata sen, uuden elämän kasvua omassa arjessasi.

Tue Mar 19 09:40:00 EET 2024