Kirkkoherra Kristian Willis asetetaan virkaansa 24.3. Pyhän Laurin kirkossa

Vantaan ruotsinkielisen seurakunnan Vanda svenska församlingin kirkkoherraksi vuonna 2021 valittu Kristian Willis asetetaan virkaansa sunnuntaina 24.3.2024 klo 10 Vantaan Pyhän Laurin kirkossa.

Kristian Willis.

Kuva: Jani Karlsson

Virkaanasettamismessun toimittaa Porvoon hiippakunnan piispa Bo-Göran Åstrand.

Willis on toiminut seurakunnan virkaatekevänä kirkkoherrana jo yli 2,5 vuotta. Hän on iloinen ja kiitollinen vastaanotosta, jonka hän on saanut ensin väliaikaisena ja myöhemmin vakinaisena kirkkoherrana.

– Parasta Vantaalla työskentelyssä ovat ystävälliset seurakuntalaiset, jotka tulevat tervehtimään minua kaupassa asioidessani, sekä seurakunnan henkilökunta, joka saa minut aina hyvälle tuulelle, kun saavun aamulla työpaikalle. Molemmat ovat ottaneet minut hyvin vastaan, ja tuntuu, että olen löytänyt paikkani pappina Vantaalla, Willis sanoo.

Aiemmin Willis on toiminut seurakuntapastorina Karjaan-Pohjan ruotsinkielisessä seurakunnassa ja myöhemmin Helsingin seurakuntayhtymän englantilaisen työn pastorina. Vuonna 1988 syntynyt Willis on yksi Suomen nuorimmista kirkkoherroista.

Vantaan ruotsinkielisten kirkkoonkuuluvuus korkealla tasolla

Vantaan ruotsinkielinen seurakunta (Vanda svenska församling) kattaa koko Vantaan kaupungin alueen ja siihen kuuluu noin 4000 jäsentä. Samalla alueella toimii kuusi suomalaista seurakuntaa, joissa kaikissa on enemmän jäseniä kuin Vanda svenska församlingissa. Vantaan ruotsinkielisillä on edelleen Vantaan kaikista kieliryhmistä suurin kirkkoonkuulumisprosentti, noin 70 % kuuluu evankelis-luterilaiseen kirkkoon. Kristian Willis arvelee, että tämä saattaa johtua siitä, että kirkolla on perinnettä kantava tehtävä ja se on osa Vantaan suomenruotsalaisten identiteettiä.

– Vanda svenska församling on sekä Vantaan pienin että suurin seurakunta. Kansankirkollinen suuntaus on seurakunnassa voimissaan, ja kirkko koetaan erityisen tärkeäksi elämän suurten tapahtumien yhteydessä. Näen suurimpana tehtävänäni sen, että kun joskus lopetan työni täällä, seurakunta on vielä elinvoimaisempi kuin se oli aloittaessani, Willis sanoo.

Willis toivoo värikästä seurakuntaa

Kristian Willis kasvoi Luvialla Porin seudulla tanskalaisen äidin ja brittiläisen isän lapsena. Hän pitää suomea äidinkielenään, mutta puhuu myös englantia ja nykyään ruotsia natiivitasoisesti. Willis oppi ruotsin kielen opiskellessaan teologiaa Åbo Akademissa. Kristian Willisin mielestä suomenruotsalainen yhteisö on toivottanut hänet alusta asti hyvin tervetulleeksi. Hän toivoo, että samalla tavoin Vanda svenska församling toivottaa kaikki tervetulleiksi.

– Seurakuntamme on jo nyt avoin yhteisö, jonne voi tulla sellaisena kuin on. Olemme palkanneet englanninkielisen papin, jonka tehtävänä on luoda kansainvälinen jumalanpalvelusyhteisö Tikkurilaan. Toivon ja rukoilen, että Kirkko Vantaalla olisi yhtä avoin ja vastaanottavainen ensimmäisen sukupolven maahanmuuttajille kuin minulle, toisen sukupolven maahanmuuttajalle.

Kristian Willis on hyvin kiinnostunut kansainvälisistä asioita, ja hän on ollut liikkeellepaneva voima kansainvälisen englanninkielisen työn tehostamisessa Vantaan seurakunnissa. Tämä onkin tarpeen Suomen monikulttuurisimmassa kaupungissa.

– Meidän on uskallettava tehdä suunnitelmia tulevaisuutta varten. Toivon, että tulevaisuudessa Vantaan ruotsalainen seurakunta voisi olla Suomen värikkäin seurakunta.

Kuka on Kristian Willis?

- Vantaan ruotsalaisen seurakunnan kirkkoherra

- syntynyt vuonna 1988

- Teologian maisteri Åbo Akademista, vihitty 29.5.2016 Porvoon hiippakuntaan

- juuret Tanskassa, Englannissa ja Suomessa, vanhemmat tapasivat Suomessa 1980-luvulla ja asettuivat asumaan Porin seudulle

- Vapaa-aikana: perhe-elämää vaimon ja kolmen lapsen kanssa, lukee historiallisia kirjoja, pelaa salibandya.

Mon Mar 18 12:00:00 EET 2024