Sen tien kulkijat – vaeltava pääsiäisnäytelmä Korson kirkolla maaliskuussa

Vaeltava pääsiäisnäytelmä kutsuu kokemaan pääsiäisen tapahtumat ja kulkemaan yhdessä rakkauden tietä. Esityksiin pääsee mukaan kahdella pääsiäistä edeltävällä viikolla.

Aurinko nousee ristin takaa, piirroskuva.

Via dolorosa eli ”kärsimyksen tie” on vanha ja tunnettu pääsiäisperinne, jossa eläydytään näytelmän keinoin Jeesuksen viimeisiin päiviin kiirastorstaina ja pitkäperjantaina. Korson kirkolla pääsee ennen pääsiäistä via dolorosa -perinteen mukaisesti mukaan pääsiäisen tapahtumiin.

– Tosin tämä menee hieman pidemmälle: tapahtumat johdattavat läpi kiirastorstain, pitkäperjantain ja pääsiäisen myös sitä seuranneisiin päiviin, toteaa pastori Minna Ruuttunen Korson seurakunnasta.

Kiirastorstailla viitataan pääsiäistä edeltävään torstaihin, jolloin kirkkovuodessa muistellaan ehtoollisen asettamista. Tuolloin Jeesus vietti viimeistä ateriaansa oppilaidensa kanssa. Pitkäperjantai puolestaan on pääsiäistä edeltävä perjantai.

– Ensimmäisiä kristittyjä kutsuttiin ”sen tien kulkijoiksi”. Olen aina pitänyt tuosta ajatuksesta, että olen Jeesuksen seuraaja hänen viitoittamallaan tiellä, Ruuttunen taustoittaa näytelmää.

– Seuraamme Jeesuksen kärsimystietä Jerusalemin kaduilla vajaan tunnin ajan. Kirkon tiloihin on tuotu Raamatun kertomus Jeesuksen viimeisistä päivistä ja siitä mitä kolmantena päivänä tapahtui. Vaelluskertomus sopii niin lapsille kuin aikuisillekin.

Korson kirkolla nähtävän näytelmän käsikirjoitus ja ohjaus ovat Ruuttusen käsialaa. Teologin koulutuksen lisäksi hänellä on ammattikorkeakoulussa suoritettu teatteri-ilmaisun ohjaajan koulutus.

Näytelmässä on olennaista se, ettei se pääty epätoivoon ja ristiin.

– Via Dolorosa on lopulta suuren rakkauden tie, Ruuttunen muistuttaa.

– Se on silmien avautumista niille pienille ja suurille asioille mitä ympärilläni ja minussa itsessäni tapahtuu. Se on toisen ihmisen näkemistä ja palvelemista. Se on hyvän ja pahan tunnistamista itsessäni ja maailmassa. Se on anteeksiantoa, hyvyyttä, hyväksyntää ja rakkautta. Tervetuloa tälle tielle!

Vaeltava pääsiäisnäytelmä Korson kirkolla

• Torstaina 21.3. klo 17.30 alkaen, lähtö 15 min välein. Viimeinen lähtö klo 19.
  • Sunnuntaina 24.3. klo 11.30 alkaen, lähtö 15 min välein. Viimeinen lähtö klo 13.
  • Tiistaina 26.3. klo 17.30 alkaen, lähtö 15 min välein. Viimeinen lähtö klo 19.

Saapuminen sisäpihan kautta seurakuntasaliin. Kulku sisäpihalle Korsonpolun puolelta.

Lisätietoja näytelmästä

Minna Ruuttunen
Minna Ruuttunen
Varhaiskasvatuksen pappi
Merikotkantie 4
01450 Vantaa

Varhaiskasvatuksen pappina minulla on ihana etuoikeus olla paljon tekemisissä lasten ja perheiden kanssa. Minulla on sellainen ohje ja haaste itselleni, että pyrkisin aina puhumaan niin, että lapsikin sen ymmärtää. Ainakin niissä tilanteissa, joissa lapsia on paikalla. Se ei tarkoita sitä, etteikö voisi olla myös syvällinen tai etteikö asiat voisi puhutella myös aikuisia. Tämä haaste ei ole ihan helppo, enkä väitä että onnistuisin siinä. Mutta toivon oppivani!

Wed Mar 13 10:55:00 EET 2024