Aamukasteet ja Vaivattomat vihkimiset alkavat Tikkurilan kirkolla perjantaisin

Tavoitteena on palvella uusilla kaste- ja vihkipalveluilla heitä, jotka haluavat aivan virallisen, ja sopivan juhlavan toimituksen – kuitenkin ilman isoja ennakkovalmisteluja.

Yksityiskohta ja kastenauha Tikkurilan kirkon Kastepuusta sekä sormukset.

Joka toinen perjantai kello 14–15 pidettävän vihkitunnin aikana Tikkurilan kirkossa pääsee vihille vaivattomasti ja ilman ennakkovarausta. Järjestelyiltään helpoiksi tehtyjä Aamukasteita puolestaan aletaan pitää kerran kuussa joka kuun ensimmäinen perjantai. Aamukasteeseen tehdään ennakkovaraus. Juhla suunnitellaan perheen toiveiden mukaisesti ja tilaisuudessa voidaan kastaa perheestä useampikin lapsi.

Pappi Jaakko Hyttinen näkee, että uudetkin palvelumuodot ovat pohjimmiltaan jatkumoa pitkille perinteille.

–Käytäntönähän kirkossa on aina ollut, että naimisiin on päässyt tarvittavien papereiden kanssa vaikka pappilaan poiketessa. Perjantain Vaivattomissa vihkimisissä ajatuksena on, että ei tarvitse ajatella järjestelyjä, vaan kaikki on valmiina. Pari voi sen kuin piipahtaa, mutta kyseessä on yhtä kaikki aivan oikea ja virallinen vihkiminen.

Esimerkiksi suositun Hääyö-tapahtuman kautta on havaittu, että valmiiksi tehdylle tilaisuudelle on tilausta. Tikkurilan kirkon Vaivattomaan vihkimiseen tullessa parilla tulee olla mukanaan ainoastaan henkilöllisyystodistukset, sormukset ja avioliiton esteettömyystodistus. (Esteettömyystodistuksesta voit lukea täältä https://www.vantaanseurakunnat.fi/info-ja-asiointi/avioliiton-esteiden-tutkinta.) Todistajatkin löytyvät tarvittaessa kirkolta. Vihkiminen on täysin maksuton.

– Kyseessä on parin välinen tärkeä hetki, ja siunauksen saaminen. Se on jo itsessään täysimittainen juhlahetki ja tilaisuus. Vihkiminen voidaan toimittaa kirkkosalissa. Mutta jos tuntuu, että haluaa olla todistajien kanssa jossakin pienemmässä huoneessa, niin sekin on mahdollista.

Hyttinen muistelee, että vanhassa Tikkurilan kirkossa oli paljon vihkimisiä juuri perjantaisin.

– Haluamme tuoda sen mahdollisuuden takaisin. Vaivaton vihkiminen voi sopia viikonlopun alkajaisiksi, työpäivän jälkeen.

Vaivattomaan vihkimiseen ei tarvitse varata aikaa, mutta jos haluaa, niin voi kuitenkin ilmoittautua varmuuden vuoksi ennakkoon ma-pe klo 9–14 p. 09 8306 804 toimitusvarausten kautta. Tällöin voi samalla tiedustella, olisiko tilaisuuteen mahdollisuus saada mukaan myös kanttori. Seurakunta tarjoaa onnittelumaljat vihkiparille. (Tietoa kirkkoon kuuluvan parin vihkimisestä ja aiemmin maistraatissa solmitun avioliiton siunauksesta löydät täältä. https://evl.fi/perhejuhlat-ja-pyhat/haat/ Siunauksessa ei tarvitse välttämättä myöskään kuulua kirkkoon).

Vaivattomat vihkimiset järjestävät yhdessä Tikkurilan seurakunta ja Vanda svenska församling. Seuraavat vihkikerrat ovat pe 23.2., 8.3. ja 22.3. klo 14–15. (Asematie 12 a). Voit kysyä aiheesta lisää jaakko.hyttinen@evl.fi 050 559 4781

Aamukaste on perheelle arjen ihana juhlahetki

Aamukaste-tilaisuudet tullaan järjestämään keväällä joka kuun ensimmäinen perjantai (1.3., 5.4. ja 3.5.) kello 9 ja 11, ennen tai jälkeen kirkon suositun Perhepäivän.

– Aamukasteen ajatuksena on helppous ja vaivattomuus. Kyseessä on arjen ihana juhlahetki, joka suunnitellaan perheen toiveiden mukaiseksi. Kaste on rakkauden ja ilon juhla, jossa pyydetään lapselle kaikkea hyvää ja Jumalan huolenpitoa, pappi Johanna Jakonen kertoo.

Kasteperheelle tarjotaan 10 hengen kakku mukaan juhlakahveja varten, ja kastemekon saa tarvittaessa lainaan tilaisuuteen.

Jakonen sanoo, että kasteelle saa tuoda yhtä hyvin pienen kuin isommankin lapsen.

– Haluamme tuoda esille sitä, että kaste voi olla muutakin kuin suuret juhlat sunnuntaina. Arkikin voi olla pyhää, ja Aamukaste on siitä näkyvä esimerkki. Jos vanhempi niin haluaa, niin lapsen etunimet ja kastepäivä laitetaan Tikkurilan kirkkosalin seinässä olevaan Rakkaus-kastepuuhun. Nauhan saa myöhemmin noutaa muistoksi juhlahetkestä.

Haluaisitko tuoda lapsen Aamukasteelle?

• Ilmoittaudu mukaan edeltävän viikon tiistaihin mennessä puhelimitse toimitus-ja tilavarauksista ma–pe klo 9–14 p. 09 8306 804.
  • Kerro, tarvitsetko lainaan kastemekon.
  • Alle 12-vuotiaan kastettavan toisen huoltajan oltava kirkon jäsen, yli 12-vuotiaalta kastettavalta riittää huoltajien suostumus.
  • Lapselle tarvitaan kirkkoon kuuluva kummi, mutta tämän ei tarvitse olla paikalla tilaisuudessa, vaan tarvittaessa todistajat löytyvät seurakunnan puolesta, ja kummitodistus annetaan mukaan.

Kysyttävää? Aamukasteesta voit kysyä lisää: pastori Johanna Jakonen johanna.jakonen@evl.fi

Tue Feb 13 13:29:00 EET 2024