Monkey Mind − Musiikkia rauhattomasta mielestä

Trumpetisti - säveltäjä Verneri Pohjola konsertoi Tikkurilan kirkossa pe 8.3. Konsertissa kuullaan Pohjolan uutta musiikkia rauhattomasta mielestä ja oman apinamielen kohtaamisesta.

Kuvassa Verneri Pohjola. Kuva: Teemu Kuusimurto

Verneri Pohjola konsertoi Tikkurilan kirkossa pe 8.3. Kuva: Teemu Kuusimurto

”Kun mieli on kuormittunut sekasorrolla ja liiallisella stressillä, kaikki tuntuu kaoottiselta. Mielen täyttää epäilys omasta riittävyydestä, hyvyydestä, kelpaavuudesta tai pystyvyydestä. Levyn kappaleiden kohdalla olen pyrkinyt erityisesti kohtaamaan oman apinamieleni ja tervehtimään sitä ystävällisesti”, Verneri Pohjola kertoo marraskuussa ilmestyneestä uudesta Monkey Mind -albumista, jonka nimi viittaa mielen rauhattomuuteen ja levottomuuteen.

Yhtenä sukupolvensa lahjakkaimmista jazz-muusikoista tunnettu Pohjola yhdistää uudella albumilla perinteisiä ja moderneja elementtejä luodakseen sekä ainutlaatuisen että kiehtovan soundin. Tikkurilan kirkossa maaliskuussa kuultavassa konsertissa Pohjolan keralla soittavat Euroopan huippuluokan muusikot: Tuomo Prättälä, piano, Jasper Høiby, kontrabasso ja Olavi Louhivuori, rummut.

Taiteilijasukuun syntynyt ja 15-vuotiaana trumpetin soiton aloittanut Pohjola on luonut ainutlaatuisen ja tunnistettavan soittotyylin, jossa hehkuvat niin lämpö ja rauhallisuus kuin vahva ja ilmeikäs improvisaatio.  Pohjolalle on myönnetty mm. arvostettu Nordic Council Music Prize-ehdokkuus vuonna 2021, Suomen korkein jazzmuusikolle myönnettävä tunnustus Yrjö-palkinto 2017 ja Emma-palkinto Bullhorn-levystä vuoden parhaana jazzalbumina vuodelta 2015. Vuonna 2023 Helsingin Juhlaviikoilla Pohjola soitti Kaija Saariahon viimeiseksi teokseksi jääneen ja Pohjolalle säveltämän trumpettikonsertto HUSH:n solistina yhdessä Radion sinfoniaorkesterin kanssa kapellimestarinaan Susanna Mälkki.

Verneri Pohjola, trumpetti: Monkey Mind -konsertti perjantaina 8.3.2024 klo 18−19 Tikkurilan kirkossa, Asematie 12 a, Vantaa. Liput 15 euroa ovelta tai ennakkoon Holvi-verkkokaupasta: Konsertti Tikkurilan kirkossa 8.3.24: Verneri Pohjola, trumpetti — Vantaan Pyhän Laurin kirkon ja Tikkurilan kirkon verkkokauppa (holvi.com)

2024-02-09 15:09:00.0