Salla Poropudas asetetaan kirkkoherran virkaan Hakunilassa 4.2.

Elokuussa 2023 Hakunilan seurakunnan johtajaksi eli kirkkoherraksi valittu Salla Poropudas asetetaan virkaan sunnuntaina 4.2. klo 12 Hakunilan kirkossa pidettävässä juhlajumalanpalveluksessa.

Salla Poropudas.

Kuva: Markku Pihlaja

Virkaan asettamisen toimittaa piispa Teemu Laajasalo

Sunnuntain juhlajumalanpalveluksessa seurakuntalaiset ovat vahvasti esillä.  Vapaaehtoisiksi avustajiksi on ilmoittautunut kymmeniä seurakuntalaisia, ja jumalanpalveluksessa seurakuntalaiset ovat näkyvillä ja kuuluvilla Poroputaan toiveen mukaisesti. Juhlan päätteeksi juodaan juhlakahvit.

Yhteisöllisyyden ja osallisuuden vahvistaminen tärkeää Hakunilassa

Hakunilan alueen vahvuutena Poropudas näkee yhteistyön eri toimijoiden välillä. Aktiivisten yksilöiden, yhdistysten ja seurojen keskellä on kiehtovaa toimia myös seurakuntana. Poropudas toivoo, että seurakunta voisi olla yhteisö, jossa elämän ja ihmisten moninaisuus näkyy ja kuuluu. Kirkkoherrana hän haluaa vahvistaa yhteisöllisyyttä ja osallisuuden kokemusta alueella.

– Hakunilan seurakunnan suurin haaste on saada muualta muuttaneet ja muuta kieltä kuin suomea äidinkielenään puhuvat mukaan seurakunnan toimintaan. Meidän pitää miettiä kieleen liittyviä kysymyksiä, mutta myös sitä, miten erilaiset kulttuurit voisivat olla yhtä aikaa läsnä seurakunnassa. Muutostavoitteita asetetaan tämän vuoden aikana yhdessä työyhteisön ja seurakuntalaisten kanssa, sanoo Poropudas.

Seurakunnan johtajana hän pitää tärkeänä ruohonjuuritason kuuntelemista ja huomioimista. Se onkin Salla Poroputaan osaamisen ja asiantuntemuksen kovinta ydintä.

Hakunilan moninaisuus kiehtoo ja ilahduttaa

Poropudas on asunut melkein koko ikänsä Hakunilassa.

Hakunilan seurakunnassa Poropudas on toiminut nuorena rippikouluisosena ja myöhemmin papiksi tultuaan nuoriso- ja rippikoulutyön pastorina 2002–2015. Vuoden 2022 seurakuntavaaleissa hänet valittiin luottamushenkilöksi Hakunilan seurakuntaneuvostoon. Tämän tehtävän hän jätti tultuaan valituksi kirkkoherraksi.

– Lempipaikkani Hakunilassa on Hevoshaantiellä, kasvot urheilupuistoa kohti, selkä Kehä III:een päin. Tuossa paikassa näkyy Hakunilan ja hakunilalaisten moninaisuus: vasemmalle jäävät Hakunilan korkeat betonikerrostalot ja oikealle pientaloja sekä Håkansbölen kartano puistoineen. Edessä siintää urheilupuisto ja Sotunki, Poropudas kertoo.

Hakunilan seurakuntaan kuuluu noin 12 500 vantaalaista. Se sijaitsee Itä-Vantaalla mm. Länsimäen, Sotungin, Vaaralan ja Itä-Hakkilan alueilla.

Salla Poropudas – Kuka?

• Hakunilan seurakunnan uusi kirkkoherra
  • Syntynyt 1976
  • Tällä hetkellä ainoa nainen Vantaan seitsemän evankelis-luterilaisten seurakuntien kirkkoherrojen joukossa
  • Osallisuuden ja yhteisöllisyyden asiantuntija. Koulutus: filosofian tohtori, teologian maisteri, nuorisotyönohjaaja. Väitöskirja: Kirkon työntekijän identiteettiä rakentamassa? – narratiivinen tutkimus diakonia-ammattikorkeakoulun opiskelijoiden hengellisistä elämäntarinoista ja ammatillisen identiteetin lähtökohdista Linkki avautuu uudessa välilehdessä
  • Monipuolinen ura kirkon työntekijöiden uuden sukupolven kasvun parissa. Helsingin hiippakunnan tuomiokapitulin hiippakuntasihteeri (vastuualueena kirkon alan tutkintoon johtava koulutus ja opiskelijat, seurakuntien työyhteisökonsultointi, kansainvälinen työn ja rippikoulutyön kysymykset), Siuntion vs. kirkkoherra, Espoon hiippakunnan tuomiokapitulin ma. asiantuntija, teologisten aineiden opettaja Diakissa ja Seurakuntaopistolla, Hakunilan seurakunnan nuoriso- ja rippikoulutyön seurakuntapastori
  • Juuret. Syvästi hakunilalainen – asunut alueella miltei koko elämänsä. Hakunilan moninaisuus kiehtoo ja ilahduttaa Sallaa.
  • Mihin haasteeseen Salla tarttuu? Hakunilan seurakunnan suurin haaste on saada muualta muuttaneet ja muuta kieltä kuin Suomea äidinkielenään puhuvat mukaan seurakunnan toimintaan.
  • Vapaalla. Kuntoilu, penkkiurheilu, jälkikasvun kannustaminen kentän ja kaukalon laidalla. Loputon opiskelija.

Thu Feb 01 09:56:00 EET 2024