Hautausmaan laajennus Helsingin pitäjällä on valmis – alueella aletaan haudata heti vihkimisen jälkeen

Helsingin pitäjän kirkon hautausmaan laajennus Vantaalla valmistui joulukuussa 2023, ja laajennusalue vihitään käyttöön 23.1. Nyt toteutettu hautausmaalaajennus on Helsingin pitäjän kirkon hautausmaan historiassa kolmastoista.

Muistelupaikka.

Kuva: Juha Paukkeri.

Laajennusalueelle on rakennettu 1418 arkkuhautapaikkaa, 145 arkkumuistolehdon hautapaikkaa sekä 558 uurnahautapaikkaa. Lisäksi uudelta alueelta löytyy vielä nimetön muistelupaikka. Uusi hautausmaa-alue otetaan käyttöön vihkimisen jälkeen, ja alueelle aletaan haudata heti. Vihkimisen toimittaa lääninrovasti, Tikkurilan seurakunnan kirkkoherra Janne Silvast.

– Hautausmaa on paikka, jossa näkyy elämän kerroksellisuus. Se tuo menneitten sukupolvien historian näkyväksi. Pitäjän hautausmaan lähellä kulkee Kehä III, lentokoneet lentävät yli ja ihmisten arki on siinä. Haudan äärellä kuoleman hetken suoruus on läsnä, mutta samalla ympärillä oleva elämän virta näkyy haudoilla kävijöille. Haudan äärellä ihminen on pieni, mutta kuitenkin katse voi nähdä pitkälle, kohti iankaikkisuutta ja toivoa, kuvailee Silvast.

Muistelupaikka kaikkien vantaalaisten surulle

Laajennusalueella on myös uusi muistelupaikka, johon voi tulla muistelemaan muualle haudattuja läheisiä. Vantaalle on vuosikymmenien aikana muutettu muualta. Tämä muistelupaikka palvelee erityisesti muualta muuttaneita, joiden läheisten haudat ovat toisella paikkakunnalla. Uusi muistelupaikka on laajennuksen toteuttaneen FCG-suunnittelutoimiston ja seurakuntien toteuttama yhteistyötaideteos. Teoksen jalustana on hienoksi hiottu kivi, joka on Varpaisjärven mustaa graniittia. Jalustalle voi laskea muistokynttilöitä, ja sen parina on näyttävä teräsveistos.

– Muistelupaikalta avautuu koko hautausmaa, ja sieltä näkyy alueen 500-vuotinen historia: vanha kivikirkko, uudempi Pyhän Laurin kappeli ja näkymä koko hautausmaalle. Uusi muistomerkki on tämän ajan kuva historiallisessa jatkumossa, kertoo projektipäällikkö Juha Paukkeri.

Veistos on corten-terästä, joka ajan myötä saa oranssin patinoituneen värin.

– Veistoksessa käytetty materiaali, corten-teräs on viime vuosina ollut esillä monissa teoksissa ja fasadeissa. Se on nykyajan arkkitehtuurin kannanotto. Siinä näkyy myös ihmiselämän karuus, rosoisuus ja ruoste. Teoksessa näkyy myös risti-aihe, mutta toisaalta teos on tarkoitettu muistelupaikaksi jokaiselle vantaalaiselle.

Yhteismuistelupaikkoihin hautaaminen on suosittua

Helsingin pitäjän kirkon hautausmaa on Vantaan seurakuntayhtymän hautausmaista suosituin. Sinne tehdään vuosittain noin 600–700 hautausta. Hautausmaan laajennus tuli ajankohtaiseksi, kun 1990-luvulla rakennetut arkkuhauta-alueet alkoivat täyttyä. Vaikka tuhkahautausten osuus Vantaalla on 77 prosenttia, arkkuhautoihin haudataan edelleen Helsingin pitäjän kirkon hautausmaalla vuosittain noin 150 vainajaa.

– Hautavalinnoissa Vantaalla ovat lisääntyneet merkittävästi yhteismuistelupaikoilla varustetut haudat. Tuhkahautauksissa tällaisia hautausmuotoja ovat muistolehto, sirottelu ja holvihaudat. Arkkuhautausta varten Helsingin pitäjän kirkon hautausmaan laajennusalueelle on rakennettu arkkumuistolehto, jossa on sisutusarkkitehti ja muotoilija Tapio Anttilan Elon VIIVA -yhteismuistomerkki. Arkkumuistolehto on yhtenäinen hauta-alue, jossa jokaisella vainajalla on arkkuhautasija. Arkkumuistolehtoon haudattujen vainajien nimet merkitään yhteiseen muistomerkkiin, kertoo hautaustoimen päällikkö Minna Aho Vantaan seurakuntayhtymästä.

Koska alueen maaperä on savipitoista painuvaa maata, on arkkuhautausmaa-alue rakennettu kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa vuosina 2019–2020 toteutettiin esikuormitus täyttämällä hautausmaa-alue lopulliseen käyttöön tarkoitetulla hiekkamateriaalilla. Ensimmäisen vaiheen urakan toteutti Louhintahiekka. Nyt vihittävän laajennusalueen pinta-ala on 0,88 hehtaaria ja urakan toteutti Tieluiska Oy. Hautausmaan laajennusalueen suunnittelusta vastasi FCG-suunnittelu ja Tekniikka Oy.

Helsingin pitäjän kirkon hautausmaa on muotoutunut vuosisatojen saatossa puuttomasta ja pensaattomasta kirkkomaasta nykyaikaiseksi muistoja kantavaksi vehreäksi hautausmaaksi. 1900-luvulla Helsingin pitäjän kirkon hautausmaata on laajennettu kaikkiaan 12 kertaa.

Vantaan seurakuntayhtymällä on neljä omaa hautausmaata. Helsingin pitäjän kirkon hautausmaan lisäksi on Ruskeasannan hautausmaa, Hämeenkylän ja Korson kirkon hautausmaat. Lisäksi Vantaan seurakuntayhtymällä on Helsingin seurakuntayhtymän kanssa yhteinen Honkanummen tunnustukseton hautausmaa.

Lue lisää Vantaan hautausmaista.

2024-01-23 14:00:00.0