Myyrmäen kirkon peruskorjaus on edennyt ”harjaan”

Myyrmäen kirkon mittava peruskorjaus on edennyt hyvin ja tullut yhteen käännekohtaansa. Harjannostajaisia vietettiin 17.1. Toiminnan kirkossa on tarkoitus alkaa syksyllä 2024.

Myyrmäen kirkon harjannostajaiset kirkkosalissa. Ihmisiä istumassa pöytien ääressä.

Kuva: Sanna Viherväs

Myyrmäen kirkon kirkkosalissa ei ole enää kuin yksi rakennusteline. Alttarin kohdalla seinässä on pressuilla peitetty aukko, jossa rakennetaan uutta seinäuloketta entisen, kosteusvaurioista kärsineen tilalle. Urut ovat tiukasti huputettuna omassa kuplassaan, jossa on oma ilmanvaihto, ja jossa säädellään lämpötilaa ja ilmankosteutta koko remontin ajan.

Työmaan väki, peruskorjauksen suunnittelijat ja yhteistyökumppanit ja Vantaan seurakuntien edustajat juhlistivat kirkossa 17.1. peruskorjauksen harjannostajaisia. Peruskorjauksessa harjannostajaiset tarkoittavat, että keskitytään uuden tekemiseen.

Kirkko käyty läpi lähes joka neliösentiltä – maan altakin

Kirkko on ollut suljettuna sisäilmaongelmien vuoksi vuodesta 2019.  Remontissa kirkko on läpikäynyt erittäin perusteellisen puhdistuksen. Peruskorjaustyömaa käynnistyi keväällä 2023.

– Purkuvaiheen jälkeen kirkosta oli jäljellä melkein vain tiiliseinät, kantava runko ja vesikatto. Kaikki niiden ympäriltä on poistettu ja puhdistettu. Osassa seiniä tiiliäkin on vaihdettu, kertoo peruskorjauksen projektipäällikkö Juha Paukkeri.

Monet kirkon ongelmista juontavat juurensa rakenneratkaisuihin, jotka ovat rakentamisajankohdalleen 1980-luvulle tyypillisiä, mutta jotka on nykyisin havaittu toimimattomiksi.

Korjaus on ulottunut myös pitkälle maan alle. Tonttia on salaojitettu, rakennettu vedenohjausjärjestelmiä ja kirkon perustuksia kosteuseristetty äärimmäisen huolellisesti.

Samalla kirkon talotekniikkaa on uusittu ja tilajärjestelyjä päivitetty monikäyttöisemmiksi ja nykyisiä tarpeita vastaaviksi.

Vaikka kirkko on käyty läpi lähes joka neliösentiltään, suurin osa muutoksista jää tavalliselle kirkossa kävijälle näkymättömiin. Kirkon arkkitehtonisen arvon vuoksi sen ulkoasu ja esimerkiksi kirkkosali säilyvät pääpiirteissään saman näköisinä. Kirkon suunnitteli arkkitehti, akateemikko Juha Leiviskä, joka kuoli marraskuussa 2023.

Peruskorjauksen budjetti on 15 miljoonaa euroa. Rakenteita purkaessa kävi ilmi, että osa rakennuksen alapohjaa ja alttariseinän katto- ja seinärakenteet olivat etukäteen arvioitua huonommassa kunnossa. Se pidensi korjauksen kestoa noin kahdella kuukaudella ja lisäsi hieman kustannuksia. Sekä aikataulu että budjetti ovat kuitenkin pysyneet maltillisesti ennakkoarvioissa.

Kirkko avautuu syksyllä

Toiminnan kirkossa on tarkoitus alkaa syksyllä 2024.

– Seurakunnassa olemme tosi iloisia, että korjaustyö on edennyt hyvin ja odotamme innolla Myyrmäen kirkolle paluuta. Minulta kysytään lähes viikoittain, milloin kirkkoon taas päästään, kertoo Vantaankosken kirkkoherra Hans Tuominen.

Kirkko on merkittävä kokoontumispaikka tavata toisia ihmisiä. Siellä vietetään niin arkisia perhekahviloita, lasten harrastuskerhoja, nuorten iltoja ja aikuisten ryhmiä kuin suurten tunteidenkin tilaisuuksia: kasteita, häitä ja hautajaisia. Kirkko muistuttaa elämän keskellä hyvän Jumalan läsnäolosta.

Myyrmäen kirkko on hyvän akustiikkansa ansiosta ollut suosittu konserttikirkko. Myös sen arkkitehtuuri kiinnostaa ja ulkomaisia vierailijoita on käynyt erityisesti Japanista.

Myyrmäen kirkko on Vantaankosken seurakunnan pääkirkko. Seurakunta on vuodesta 2019 toiminut väistötiloissa Virtakirkossa, Myyrmäessä sijaitsevassa Virtatalossa. Myyrmäen kirkkoa tulee käyttämään myös Vantaan ruotsinkielinen seurakunta.

2024-01-18 10:36:26.0