Hautausmailla voi käydä sytyttämässä kynttilän läheisten haudoille

Hautausmailla kävijöiden kannattaa varautua ruuhkaan - läheisen haudan sijainnin voi tarkistaa hautahaulla.

Pyhän Laurin kirkko talvimaisemassa

Vantaan Pyhän Laurin kirkko on suosittu joulukirkko. Kuva Lotta Numminen

Suomessa on vahva perinne edesmenneiden läheisten kunnioittamisesta ja se näkyy myös jouluna kynttilämerinä hautausmailla. Jouluaattona kynttilän vieminen hautausmaalle on monelle jouluperinne, jonka historia ulottuu yli sadan vuoden taakse, sotien jälkeen tapa yleisty laajasti.

Jouluruuhkaa hautausmailla

Hautausmailla kävijöiden kannattaa varautua ruuhkiin jouluaattona erityisesti klo 11–19 välisenä aikana. Helsingin pitäjän kirkolla on järjestetty liikenteenohjausta jouluaattona. Alueella on seitsemän pysäköintipaikkaa eri puolilla hautausmaan aluetta.

Vantaalla Helsingin pitäjän kirkon, Ruskeasannan ja Hämeenkylän hautausmaat ovat auki ympäri vuorokauden. Korson kirkon uurnalehdon portti on auki klo 9–21. Muualle haudattuja läheisiä voi muistaa omilla muistelupaikoillaan. Tällaisia muistelupaikkoja on Rekolan, Myyrmäen, Hakunilan kirkoilla ja Seutulan kappelilla sekä Vantaan hautausmailla. Vantaan hautausmaat löytyvät tästä.

• Kaikki Vantaan ev.lut. seurakuntien joulukirkot,  Kauneimmat joululaulut -tilaisuudet ja konsertit löytyvät tästä www.vantaanjoulu.fi

Fri Dec 15 09:48:00 EET 2023