Joulukirkossa on tunnelmaa – joulun ajan kirkot Vantaalla

Jouluaatto on Suomessa vuoden suosituin kirkossakäyntipäivä. Vantaalla seurakuntien joulukirkkoihin voi lähteä joulun pyhinä noin viidessäkymmenessä eri tilaisuudessa 24.–26.12. eli jouluaatosta tapaninpäivään.

Jussi Koski Ja Pia Judd (6) – kopio.jpg

Rekolan seurakunnan pastori Pia Judd ja kirkkoherra Jussi Koski kertovat että joulukirkkoon saa tulla juuri sellaisena kuin on. Kuva Jani Karlsson.

- Joulukirkossa kokoonnutaan yhteen vuoden pimeimpänä ja kylmimpänä aikana kokemaan yhdessä lämpöä, valoa ja juhlimaan Vapahtajamme Jeesuksen syntymäjuhlaa. Joulukirkossa liitytään meitä suurempaan yhteiseen asiaan, joka tuo rauhaa ja rakkautta erilaisten haasteiden keskelle, kiteyttää Rekolan seurakunnan kirkkoherra Jussi Koski.

Joulukirkossa käynti on monelle jo lapsuudesta tuttu perinne. Samalla saatetaan käydä sytyttämässä kynttilöitä haudoille, toiset haluavat laulaa Kauneimmat joululaulut -messussa ja lapsiperheille on omia joulukirkkoja. Kirkkojen jouluyön messuissa on aivan oma rauhallinen ja herkkä tunnelmansa. - Itselleni joulun ajan lempikirkko on jouluyön messu, se on ollut se melkein aina. Jouluyön messu on hyvä hektisen illan päätepiste, varsinkin lapsiarjessa, jossa joulurauha on suhteellinen käsite. Siinä kirkonpenkissä se joulurauha tavoittaa myös minut, kertoo Koski.

Oman joulukirkkoperinteen voi aloittaa vaikka tästä joulusta

Joulukirkosta voi tehdä oman perinteen, vaikka se ei olisi aiemmin omaan joulunviettoon kuulunutkaan.

- Jotta asiasta tulee perinne, täytyisi sen olla mielekäs juttu itselle. Kannattaa siis miettiä mikä itselle on merkityksellistä, me kaikki koemme pyhää eri tavoin, toiset vaikka musiikin avulla, toiset urheilemalla. Joulukirkko voi raottaa verhoa Jumalan todellisuuteen, tuo pilkahduksen pyhää jouluun, kertoo seurakuntapastori Pia Judd. Hän kehottaa lähtemään rohkeasti joulukirkkoon tai laulamaan Kauneimpia joululauluja.

- Ei sitä voi tietää tykkääkö, jos ei käy kokeilemassa. Jostain uudesta asiasta voi näin tulla se oma jouluperinne. Mutta on hyvä muistaa, että ei Jumala asu kirkon seinien sisässä, vaan on myös kotonasi, kun vietät joulua, lisää Judd.

• Kaikki Vantaan ev.lut. seurakuntien joulukirkot, konsertit ja Kauneimmat joululaulut -tilaisuudet löytyvät tästä www.vantaanjoulu.fi

Lue myös: hautausmailla kannattaa varautua jouluruuhkaan

Thu Dec 14 14:56:00 EET 2023