Yrjö-palkittu saksofonisti Linda Fredriksson taituroi marraskuun illassa jazzsäveliä Tikkurilan kirkossa

Suomen Jazzliiton arvostetun Yrjö-palkinnon juuri vastaanottanut, kansainvälisesti uraa tekevä saksofonisti Linda Fredriksson tuo tämän vuoden viimeisen Suomen konserttinsa Juniperin perjantaina 10.11. kello 18 Tikkurilan kirkkoon (Asematie 12 a).

Konsertissa Fredrikssonin orkesterissa soittavat lisäksi Tuomo Prättälä (piano), Mikael Saastamoinen (basso) ja Olavi Louhivuori (rummut).

Konserttiliput 15 euroa ovat ostettavissa ennakkoon Pyhän Laurin kirkon ja Tikkurilan kirkon Holvi-verkkokaupastaLinkki avautuu uudessa välilehdessä tai kirkon ovelta ennen konserttia.

Jazzalan arvostetuimmat tunnustukset jaettiin Tampere Jazz Happeningissä perjantaina 3. marraskuuta. Suomen Jazzliitto myönsi Yrjö-palkinnon saksofonisti Linda Fredrikssonille.

– Linda Fredriksson on noussut yhdeksi aikamme kiinnostavimmista suomalaisista jazzartisteista, jonka omaleimainen ääni ja vahva ilmaisu ovat löytäneet kiitollisia kuulijoita niin kotimaassa kuin ulkomailla, kertoo Jazzliiton hallituksesta koostuvan palkintoraadin jäsen Minnakaisa Kuivalainen tunnustukseen johtaneista perusteista.

Juniper tuo Tikkurilan kirkon siniseen marrasiltaan kuultavaksi saksofonisti Fredrikssonin herkän puolen säveltämää musiikkia: avointa, yksityistä ja sielultaan laulaja - lauluntekijä-musiikkia. Artistin debyyttialbumi Juniper on ihastuttanut sekä kriitikkoja että yleisöä. Se palkittiin Vuoden Jazz Emma-palkinnolla sekä Teosto-palkinnolla vuonna 2022.

Fredriksson on noussut viime vuosina yhdeksi Suomen valovoimaisimmista saksofonisteista ja muusikoista sekä kansainvälisesti tunnustetuksi suomalaisen jazzin kärkinimeksi.

Fredriksson tunnetaan heittäytyvänä improvisoijana ja varsin muuntautumiskykyisenä muusikkona. Hän on säveltänyt musiikkia muun muassa teatteriin, elokuviin ja esitystaideteoksiin. Yhteistyökumppaneita esiintymisissä vuosien varrella ovat olleet esimerkiksi Timo Lassy, Raoul Björkenheim, Ultra Bra, Pyhimys, Jimi Tenor, The Valkyrians, The Northern Governors, Niillas Holmberg ja European Jazz Orchestra.

Kuva: Iiris Heikka, illustroija Sanna Hellikki Turunen

Thu Nov 02 17:41:00 EET 2023