Kirkkoherra: Työntekijät kohtaavat kaikkia ihmisiä rakkaudella ja ammattitaidolla

Tikkurilan seurakunnan kirkkoherra Janne Silvast sanoo, että seurakuntaneuvoston päätös kokouksessaan tällä viikolla olla vielä avaamatta tiloja samaa sukupuolta oleville pareille on herättänyt huolta.

Kirkkojakirkkoherra.jpg

On tuotu esiin kysymys siitä, voivatko seksuaalivähemmistöihin kuuluvat toimia turvallisesti seurakunnassa. Silvast vakuuttaa, että seurakunta palvelee kaikkia ihmisiä seksuaalisesta suuntautumisesta tai sukupuolesta riippumatta. Päätöksessä oli kyse kirkkoa hiertävästä avioliittokäsityksestä.

–Toiminnassamme on mukana tasavertaisesti aivan kaikenlaisia ihmisiä, myös sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvia, ja toivomme, että niin on jatkossakin. Työntekijämme ovat kohdanneet ja kohtaavat kaikkia ihmisiä riippumatta heidän seksuaalisesta suuntautumisestaan.

Kirkkoherran oma kanta on, että samaa sukupuolta olevien parien vihkiminen tulisi mahdollistaa kirkossa pian ja reilusti. Pelkästä kirkkotilan käytöstä päättämällä asiaan jää epäselvyyttä.

–Hyvin moni työntekijämme kyllä toivoi Tikkurilan seurakunnan tilojen avaamista samaa sukupuolta oleville pareille jo nyt. He ovat ilmaisseet myös huolensa siitä, että heidän työssään kohtaamansa ihmiset saattavat ajatella heidän olevan tilojen avaamista vastaan, ja sen merkitsevän, etteivät he suhtautuisi tasavertaisesti kaikenlaisiin ihmisiin.

Kirkkoherra sanoi päätösesitykseen sisältyneen sen ajatuksen, että myös työntekijöillä tulee olla mahdollisuus vihkiä ilman lainsäädännöllisiä epäselvyyksiä.

Voit lukea uutisen päätöksestä, sen syntymisestä ja jätetystä eriävästä mielipiteestä täältä.

2023-10-13 17:14:00.0