Tikkurilan seurakunta perää kirkolliskokoukselta päätöstä sateenkaarivihkimisten sallimisesta kirkossa

Tikkurilan seurakunnan seurakuntaneuvosto katsoo, että kirkon tulisi alkaa vihkiä samaa sukupuolta olevia pareja. Se kuitenkin toteaa, ettei voi tehdä päätöstä tilojen avaamisesta sateenkaaripareille, koska tulisi samalla päättäneeksi kirkon avioliittokäsityksestä. Tähän sillä ei ole neuvoston mukaan päätösvaltaa.

Alttari vihreällä alttarivaatteella Tikkurilan kirkossa.

Tikkurilan seurakunnan seurakuntaneuvosto käsitteli tilojen avaamista sateenkaariparien vihkimiselle kokouksessaan tänään keskiviikkona 11.10.2023. Aloitteen teki Tikkurilan seurakuntaneuvoston Tulkaa Kaikki -ryhmä. Aloitteeseen liittyi myös muiden ryhmien edustajia.

Neuvosto katsoi, että asia ei ole sen päätettävissä, eikä se siksi tee päätöstä tilojen avaamisesta samaa sukupuolta olevien parien vihkimiselle. Sen sijaan neuvosto odottaa, että kirkolliskokous ratkaisee nopeasti nykyisen epäselvän tilanteen ja laajentaa vihkioikeuden kirkoissa koskemaan sateenkaaripareja.

–  Lukuisat samaa sukupuolta olevat parit ovat odottaneet pitkään mahdollisuutta kirkolliseen vihkimiseen kirkon alttarin äärellä. On tärkeää, että seurakuntaneuvosto otti myönteisen vahvan periaatteellisen kannan, vaikka tiloja ei vielä voitukaan avata, Tikkurilan seurakunnan kirkkoherra Janne Silvast toteaa.

Neuvoston kanta on kirkkoherran esityksen mukaisesti, että sateenkaaripareja tulisi voida alkaa vihkiä kirkoissa niin pian kuin mahdollista.

–  Mikäli kirkon säännökset antavat seurakunnille tähän mahdollisuuden, siirrytään meillä samaa sukupuolta olevien parien vihkimiseen ilman erillistä päätöstä.

Uusi avioliittolaki astui voimaan keväällä 2017. Suomen evankelis-luterilainen kirkko ei ole tehnyt uutta päätöstä siitä, miten se suhtautuu samaa sukupuolta olevien parien avioliittoon tämän jälkeen. Tällä hetkellä useat pappien toimintaa ohjaavista tuomiokapituleista jättävät määräämättä seuraamuksia papeille, jotka ovat vihkineet samaa sukupuolta olevia pareja. Näin on toiminut myös Helsingin hiippakunnan tuomiokapituli, jonka alaisuuteen Tikkurilan seurakunnan papisto kuuluu.

Mistä on kyse?

• Seurakuntaneuvosto on ylintä päätösvaltaa seurakunnassa käyttävä elin.
  • Päätös asiasta tehtiin kirkkoherran esityksen mukaisesti. Kirkkoherran pohjaesitykseen tehtiin kaksi vastaesitystä.
  • Vastaesityksistä ensimmäinen koski seurakunnan tilojen avaamista samaa sukupuolta olevien vihkimiselle ja toinen, että tiloja ei avattaisi. Ensin äänestettiin vastaesitysten välillä, joista jatkoon meni tilojen avaamista puoltava esitys. Toisessa ja ratkaisevassa äänestyksessä pohjaesitys voitti.
  • Alkuperäinen esitys hyväksyttiin äänin 9–8.
  • Kuusi päätösesityksen hyväksynyttä seurakuntaneuvoston jäsentä jätti hyväksymästään päätöksestä eriävän mielipiteen. Soili Haverinen, Päivi Pitkäranta, Liisa Virta, Paula Lehmuskallio, Timo Auvinen ja Markku Weckman ilmaisevat eriävässä mielipiteessä, että he eivät tue esitystä kirkolliskokoukselle siitä, että vihkioikeutta tulisi laajentaa koskemaan samaa sukupuolta olevia pareja. Eriävällä mielipiteellä ei ole vaikutusta tehtyyn päätökseen.
  • Tikkurilan seurakunta kuuluu Vantaan seurakuntayhtymään, jonka seitsemästä seurakunnasta päätöksen tilojen avaamisesta ovat tehneet ruotsinkielinen Vanda Svenska Församling, Vantaankosken seurakunta ja Korson seurakunta.

Uutista on päivitetty 12.10. klo 13.30 lisäämällä tieto eriävän mielipiteen jättämisestä. Tätä tietoa on päivitetty myös 16.40 täydentämällä äänestystietoja ja sitä, että eriävällä mielipiteellä ole vaikutusta seurakuntaneuvoston tekemään päätökseen.

2023-10-11 20:52:00.0