Tikkurilan kirkossa tarjoillaan soulia ja gospelia Johanna Förstin tapaan

Sielukkaasta äänestään ja vahvoista tulkinnoistaan tunnettu säveltäjä–laulaja Johanna Försti esiintyy soul–gospel-konsertissa Tikkurilan kirkossa (Asematie 12 a) perjantaina 13.10.2023 kello 18.

johanna förstiKuvaHenkkaNiemistö.jpeg

Konsertissa vaikuttavat Förstin lisäksi Mikko Helevä (Hammond-urut), Juho Kivivuori (basso) ja Mamba Assefa (rummut sekä lyömäsoittimet).

Liput konserttiin maksavat 15 euroa. Ne ovat ostettavissa ennakkoon Vantaan Pyhän Laurin kirkon ja Tikkurilan kirkon Holvi-verkkokaupasta tai ovelta ennen konserttia.

–Olen itse sovittanut gospelkonsertin englanninkieliset kappaleet kokoonpanolle. Konsertin tunnetuissa pop- ja rock-kappaleissa yhdistävänä tekijänä on se, että niiden sanoissa on omasta mielestäni hengellinen sisältö. Olen aina hyvin tarkka siitä, etten tuo kirkkotilaan musiikkia, jonka sanat eivät sinne sopisi, Försti kuvailee konsertin sisältöä.

Luvassa on musiikillisina poimintoina muun muassa U2:ta, Lenny Kravitzia, Bob Dylania, Beatlesia, The Policea ja Madonnaa. Laulaja pohtii, että voidaankin hyvin kysyä, mitä hengellinen musiikki tarkalleen ottaen on. Se kun voi tarkoittaa eri asioita eri ihmisille.

–Monelle vaikka U2:n I Still Haven't Found What I'm Looking For voi olla hengellinen teksti.

Kokoonpanossa soivat Hammond-urut, jotka kuuluvat oleellisesti old school -gospelsoundiin. Försti kertoo, että Aretha Franklinin ja tämän aikalaisten musiikin energia on aina ollut erityisen lähellä hänen sydäntään. Jo kauan ennen kuin hän itse alkoi laulaa.

–Lauloin joskus ihan pienenä lapsena vähäsen, mutta sitten viulunsoitto imaisi mukaansa. Aloin vasta 26-vuotiaana vähän kuin vahingossa laulamaan nollasta. Sen jälkeen rakkaus gospel- ja soulmusiikkiin vain vahvistui, kun pääsin orkesteriin, joka soitti sitä itselleni oikeaa, 60-luvun, soulmusiikkia.

Förstiltä on ilmestymässä ensi keväänä jo kolmas sooloalbumi. Häntä on kuultu muusikkona eri kokoonpanojen ja konserttilavojen lisäksi myös esimerkiksi televisio-ohjelmissa Tähdet, tähdet ja Tanssii tähtien kanssa. Artisti on yleisölle tuttu myös Helsingin kaupunginteatterin esityskaudelta 2022–2023 yhtenä hittimusikaali Priscilla – aavikon kuningatar päädiivoista.

Nämä kokemukset ovat olleet hyvin opettavaisia.

–Suosittelen kaikille laulajille musikaalin tekemistä. Musikaaliympäristössä pitää esiintyä ja käyttää ääntään laulajana aivan eri tavalla. Televisiotuotanto puolestaan on kuin hyvin öljytty koneisto, jossa työpäivät ovat bändille 14-tuntisia. Mutta sekin on ihanaa, koska se on kuin urheilusuoritus! Urheilijallakin on alkukarsinnat, välierät ja sitten pitää vielä saada finaaliin paras isku. Siihen on oppinut tv-työssä.

Kaikkein rakkain paikka Förstille on kuitenkin elävän yleisön edessä. Jokainen konsertti on erilainen.

–Teen niin erilaista musiikkia, että yleisökin on joka keikalla erilainen. Siinä esiintyessä on se ihan oma stemminki. On mahtavaa, kun yleisöstä tuleva meininki ruokkii lavalla olevia ja päinvastoin. Siitä syntyvä ihmeellinen sykli on ihan parasta.

Laulaja kuvailee ammattinsa parhaiksi puoliksi sitä, että se on saanut avautumaan ja voittamaan itsensä.

– Vieläkin sisältä voi tulla ujo jännittäjäminä, joka ei tunne itseään ihmisten katseiden kohteena luontevaksi. Pelottaa, mutta samalla se, että pystyy sittenkin laulamaan, tuo itselle vahvan tunteen.

Ammatin etuihin kuuluu myös töiden tekeminen maan parhaiden muusikoiden kanssa.

– Ja on kyllä mieletöntä, miten korkea se taso meillä Suomessa on! Välillä saan ihan nipistää itseäni uskoakseni, että pääsen tekemään musiikkia heidän kanssaan.

Tulossa myöhemmin syksyllä Tikkurilan kirkon konserteissa myös:

Linda Fredriksson Juniper perjantaina 10.11.2023 kello 18.

Juniper tuo Tikkurilan kirkon siniseen marrasiltaan kuultavaksi saksofonisti Linda Fredrikssonin musiikkia jazz-yhtyeen – Tuomo Prättälä (piano), Mikael Saastamoinen (basso) ja Olavi Louhivuori (rummut) - soittamana. Liput 15 euroa. Lue lisää tapahtumasta: https://www.vantaanseurakunnat.fi/tapahtumat/2023-11-10/linda-fredriksson-juniper-konsertti-tikkurilan-kirkossa

Kuva: Henkka Niemistö

Thu Oct 05 13:54:00 EEST 2023