Vantaan seurakuntayhtymän talousarvioehdotus vuodelle 2024 hyväksyttiin

Vantaan yhteinen kirkkoneuvosto kokoontui Tikkurilan kirkolla 4.10.2023. Kokouksessaan se hyväksyi Vantaan seurakuntayhtymän talousarvioehdotuksen vuodeksi 2024 sekä toiminta- ja taloussuunnitelmaehdotuksen vuosiksi 2024–2026.

Tikkurilan kirkko iltahämärässä

Yhteinen kirkkovaltuusto kokoontui Tikkurilan kirkolla 4.10.2023

Niiden valmistelun perustana on arvio jäsenmäärän viimeaikaisen kehityksen jatkumisesta.
Verotuloennusteeksi on arvioitu, että vuoden 2024 verotulot laskevat noin 0,2
prosenttia verrattuna 2022 toteumaan.

Lisäksi yhteinen kirkkoneuvosto esitti yhteiselle kirkkovaltuustolle, että se päättäisi yhteisen
kansainvälisen avun määrärahan jaosta. Seurakuntaneuvostot päättävät kukin omasta menettelystään.

Esittelijän esitykselle annettiin kyseisestä asiakohdasta kaksi vastaesitystä, joista äänestettiin.
Esittelijän pohjaesitys tuli päätökseksi. Pykälän kohdasta jätettiin kaksi eriävää mielipidettä. Äänestykset ja eriävät mielipiteet koskivat lähetysmäärärahojen käyttöä ja muita rahanjakoperiaatteita.

Lisäksi yhteinen kirkkoneuvosto:

- valitsi aluekeskusrekisterin johtajan. Määräaikaan mennessä virkaa haki yhteensä 14 henkilöä. Aluekeskusrekisterin johtajan tehtävänä on keskusrekisteripalveluiden toiminnan johtaminen ja kehittäminen.

- päätti esittää yhteiselle kirkkovaltuustolle, että se merkitsee tiedoksi vastauksen Jeje Eklöfin aloitteeseen ulkomaisen katastrofiavun määrärahan korottamisesta 100 000 euroon vuoden 2024 talousarviossa. Talousarviossa määrärahaa suunnitellaan korotettavaksi 40 000 eurolla nykyiseen 60 000 euroon verrattuna.

- päätti esittää yhteiselle kirkkovaltuustolle, että se hyväksyisi Vantaan seurakuntayhtymän hautaustoimen päivitetyn ohjesäännön. Muutoksena hautaustoimen ohjesääntöön esitetään, että uusia arkkuhautoja ja Hämeenkylän kirkon hautasijoja voidaan luovuttaa myös muille kuin vantaalaisille, jos vainaja on eläissään asunut Vantaalla.

- päätti esittää yhteiselle kirkkovaltuustolle, että se hyväksyy Vantaan seurakuntien vuosien 2024–2031 investointisuunnitelman. Vuoden 2024 kiinteistöinvestoinnit koostuvat suurimmalta osin Myyrmäen kirkon peruskorjaushankkeen kustannuksista.

Esityslistalta ja myöhemmin tarkastetusta pöytäkirjasta löytyy tarkempia tietoja kustakin asiakohdasta ja tehdyistä päätöksistä. Asiakirjat löytyvät päätöksentekosivulta.

Wed Oct 04 20:03:39 EEST 2023