Vanda svenska församlingin seurakuntaneuvosto hyväksyi sovittelusopimuksen

Vanda svenska församlingin seurakuntaneuvosto käsitteli kokouksessaan 14.9. sovittelua liittyen vuoden 2021 kirkkoherranvaaliin. Sovittelu koski Helsingin hallinto-oikeuteen jätettyä valitusta.
Kokouksessa esitelty sovittelusopimus hyväksyttiin yksimielisesti.

Teksti kokousuutisia Vanda svenska församling seurakuntaneuvosto 14.9.2023 ja joukko ihmisiä eli neuvoston ...

Vanda svenska församlingin kirkkoherran virka oli avoinna keväällä 2021 ja sitä hakivat kappalainen Monica Cleve ja pastori Kristian Willis. Seurakuntaneuvosto valitsi kokouksessaan 13.4.2021 Kristian Willisin seurakunnan uudeksi kirkkoherraksi.

Monica Cleve teki päätöksestä valituksen seurakuntaneuvostolle, joka hylkäsi sen 18.5.2021. Tämän jälkeen Cleve jätti 17.6.2021 valituksen vaalista Helsingin hallinto-oikeudelle.

Oikeuslaitos ei ollut vielä ehtinyt tehdä asiasta päätöstä, kun sovitteluneuvottelut aloitettiin elokuussa 2023. Neuvottelu johti sovittelusopimukseen, joka nyt hyväksyttiin seurakuntaneuvoston kokouksessa 14.9.2023.

Sopimuksen hyväksymisen jälkeen Porvoon tuomiokapitulilla ei ole esteitä nimittää pastori Kristian Willisia Vanda svenska församlingin vakituiseksi kirkkoherraksi.

Seurakuntaneuvoston kokouksen tarkistettu pöytäkirja julkaistaan tällä verkkosivulla.

Thu Sep 14 18:54:00 EEST 2023