Tikkurilan kirkossa järjestetään Kuolleiden lasten muistopäivän iltahetki

Tikkurilan kirkossa (Asematie 12 a) pidetään lauantaina 23.9.2023 kello 18–19.30 Kuolleiden lasten muistopäivän iltahetki. Tilaisuuteen ovat tervetulleita kaikki, joita lapsen kuolema on joskus koskettanut, ovatpa nämä sitten vanhempia, sisaruksia, isovanhempia, kummeja tai ystäviä.

veerakonttaniemi2.jpg

Iltahetkessä voi sytyttää kynttilän, surra rauhassa ja kuunnella musiikkia. Paikalla on vertaistukihenkilö Taija Koskinen Käpy Lapsikuolemaperheet ry:stä kertomassa omista kokemuksistaan. Lapsivieraille on kirkossa oma piirustusnurkka. Illan lopuksi on tarjolla iltatee ja mahdollisuus vapaalle keskustelulle.

Iltahetkessä mukana oleva sairaalapappi Veera Konttaniemi on kohdannut työuransa aikana paljon lapsensa menettäneitä, perheitä ja lapsipotilaita. Hän painottaa sitä, että suuren surun polku on jokaiselle yksilöllinen.

–Moni sanoittaa asian, että on niin nurinkurinen ajatus joutua hautaamaan oman lapsensa. Olen nähnyt työssäni, että lapsen menettämisen suru tulee esille, vaikka menetyksestä olisi kulunut jo 50 vuotta.

–Ja vaikka usein puhummekin pienistä lapsista, niin tietysti vanhemman menetyksen suru on valtava myös silloin, kun lapsi on jo aikuinen, pappi muistuttaa.

Ennemmin kuin menetyksen surusta selviämisestä Konttaniemi itse puhuisi sen kanssa elämään oppimisesta.

–Suru aaltoilee ja kulkee rinnalla elämän matkassa. Alkuvaiheen shokissa tunteet ja reaktiot ovat voimakkaampia. Aluksi on vaikea hyväksyä, että maapallo pyörii, vaikka oma elämä on pysähtynyt, mutta kun elämä kerran jatkuu, tulee väistämättä myös arki. Voi olla parempia aikoja, mutta joskus voimakas suru voi yllättää vielä vuosien jälkeen, kun jokin muistuttaa omasta lapsesta.

Ihmisten tilanteet ovat ainutlaatuisia ja menetyksen tuomat tunteet monenlaisia.

–Jokaisen suru on erilainen ja kulkee, miten kulkee. Jollekin voi tulla lamaannusta, toiset itkevät, toiset eivät pysty itkemään. Sitä saattaa tuntea syyllisyyttä ilon hetkistä tai siitä, ettei ole käynyt haudalla. Voi olla, että vanhemmat ovat surussa eri tahdissa ja toinen tuntee tarvetta puhua, mutta toinen ei ole siihen vielä valmis. Ei ole oikeaa tai väärää tapaa, hän kuvailee.

Vanhemman lisäksi lapsen menettäminen koskettaa monia muita ihmisiä ympärillä.

–Perheessä on ehkä sisaruksia tai isovanhempia. Asia koskettaa päiväkotiryhmissä, koulussa, harrastusporukoissa, niissä yhteisöissä, joissa kuollut on ollut mukana.

Konttaniemen lisäksi Tikkurilan kirkon iltahetkessä ovat mukana papit Kristiina Kartano ja Johanna Jakonen. Musiikista vastaa kanttori Samppa Laakso. Tilaisuudessa on mahdollisuus lastenhoitoon. Iltahetkeen ei tarvitse ilmoittautua erikseen.

Kuolleiden lasten muistopäivä on saanut alkunsa vuonna 2010 lapsensa menettäneiden vanhempien aloitteesta. Päivästä voit lukea lisää Käpy ry:n sivuilta https://kapy.fi/

Kuva: Jani Karlsson

2023-09-13 10:56:00.0