Kaste on kutsu rakkauden tielle

Kastepäivä on helppo, mutkaton ja maksuton tapa järjestää ristiäiset. Vantaalaisten omaa Kastepäivää vietetään 8.10. ja siihen on ilmoittautuminen käynnissä.

Pappi ja kastepuu.

Pappi Minna Ruuttunen Korson kirkon kastepuun äärellä. Kuva Jani Karlsson.

Korson seurakunnan varhaiskasvatuksen pappi Minna Ruuttunen kertoo, että kasteelle voi Kastepäivänä tuoda alle 15-vuotiaan lapsen. Samassa tilaisuudessa voi kastaa useammankin lapsen.

- Riittää, että laittaa viestin tai soittaa ilmoittautumisia vastaanottavalle papille, ja miettii vähintään yhden Suomen evankelisluterilaiseen kirkkoon kuuluvan ja konfirmoidun kummin lapselle. Myös sukulaiset ovat tervetulleita tilaisuuteen, Ruuttunen lisää.

Ruuttusen mukaan Kastepäivä on tarkoitettu kaikenlaisille perheille, joissa vähintään toinen lapsen huoltajista kuuluu Suomen evankelisluterilaiseen kirkkoon, ja joiden lapsia ei syystä tai toisesta ole vielä kastettu.

Vantaan seurakuntien Kastepäivänä osallistujille tarjotaan myös kakkukahvit, ja halutessaan kakun saa ottaa kotiin mukaan. Seurakunnat tarjoavat kauniit puitteet juhlalle, ja myös kastemekkoja ja alboja saa tarvittaessa lainaan.

Ruuttunen muistuttaa, että ristiäiset eli kastejuhla suunnitellaan aina yhdessä perheen kanssa sellaiseksi kuin perhe itse haluaa - kastekaavan antamissa raameissa.

Tilaisuus kestää yleensä noin puolisen tuntia.

- Ristiäisissä lauletaan muutama virsi tai laulu. Lapsen perhe ja kummit kokoontuvat kastemaljan ääreen ja sen jälkeen lauletaan, rukoillaan, piirretään kädellä ristinmerkki lapselle ja luetaan Raamatun teksti. Sitten pappi pitää pienen puheen ja lapsi kastetaan vedellä. Lapsi myös siunataan laittamalla kädet hänen päänsä päälle, ja annetaan lapsen vanhemmille kastekynttilä, Ruuttunen kuvailee.

Kasteessa voi Ruuttusen mukaan olla myös muita musiikkiesityksiä, ja halutessaan isovanhemmat, vanhemmat sekä kummit voivat pitää puheita.

Kaste liittää yhteisöön

Ruuttusen mukaan kasteessa lapsi liitetään osaksi maailmanlaajuista yhteisöä, jossa uskotaan rakastavaan Jumalaan ja rukoillaan suojaa sekä huolenpitoa jokaiselle kastetulle ja hänen perheelleen.

Kaste on merkki Jumalan rakkaudesta.

- Kasteessa lapsi liitetään kirkkoon ja seurakuntaan, eli yhteisöön, jossa uskotaan, että elämällä on suurempi tarkoitus ja merkitys kuin se, mitä me silmillämme näemme. Jumalan lupaukset hyvyydestä, armosta, rakkaudesta koskevat kastettua aina, Ruuttunen sanoo.

Elämän tarkoitus ja merkitys voivat hänen mukaansa löytyä yhteydessä Jumalaan, joka on rakkaus.

- Kaste on kutsu seurata Jeesusta ja hänen rakkauden tietään. Kasteessa myös rukoillaan lapsen ja perheen puolesta, sekä siunataan heitä, eli toivotaan lapselle ja perheelle kaikkea sellaista hyvää, mitä Jumala voi antaa, Ruuttunen kertoo.

Vantaan Kastepäivää vietetään 8.10.2023.

Kastepäivä on mukava, mutkaton ja maksuton tapa järjestää kastetilaisuus

• Vantaan kirkoissa järjestetään kerran vuodessa Kastepäivä, joissa iloinen juhla on tehty mahdollisimman mukavaksi ja helpoksi.
  • Seurakunta tarjoaa kakkukahvit ja kauniit puitteet sekä lainaa tarvittaessa kastemekon. Mukaan juhlimaan voi kutsua läheiset.
  • Voit tuoda Kastepäivään kastettavaksi vauvan, taaperon tai isomman, alle 15-vuotiaan lapsen. Samasta perheestä kasteelle voi tulla myös useampi lapsi.
  • Kastettavan lapsen huoltajista ainakin toisen on kuuluttava kirkkoon. Kastettavalle riittää yksi kummi, joka on konfirmoitu ja evankelis-luterilaista uskoa tunnustavan kirkon jäsen.
  • Ilmoittautuminen Kastepäivään tulee tehdä 22.9. mennessä suoraan kastavalle papille. Lue lisää ja ilmoittaudu

2023-09-12 14:38:00.0