Ekaluokkalaiset siunataan koulutielle

Kouluun lähtevien siunauksiin kutsutaan koko perhe, halutessaan myös kummit ja isovanhemmat voivat osallistua.

Laajakuva_poika_SU.png

Ensimmäisen luokan syksyllä 2023 aloittavat koululaiset siunataan koulutielle seurakunnissa elokuun alkupuolella.

- Kouluun lähtevien siunaukseen kutsutaan erityisesti tänä vuonna koulutiensä aloittavia lapsia perheineen, mutta totta kai kaikenikäiset koululaiset ovat tervetulleita. Koulun aloittaminen on suuri muutos ja tapahtuma koko perheen elämässä ja tilaisuudessa pyydetään Jumalan siunausta ja rauhaa uuteen elämäntilanteeseen, kertoo Vantaan ruotsinkielisen seurakunnan musiikkiohjaaja Heidi Åberg.

Kouluun lähtevän siunaukseen osallistuminen voi olla sukupolvia yhdistävä tilaisuus, joka herättää muistoja ja keskustelua myös vanhempien, kummien ja isovanhempien kouluajoista.

- Koulun aloitus voi olla monelle koulunsa aloittavalle myös jännittävää, siihenkin pyydetään siunausta, kertoo Åberg.

Siunaaminen tarkoittaa hyvän toivomista toiselle. Kouluun lähtevien siunauksessa toivotaan kaikkea hyvää koululaisille alkavaan kouluvuoteen. Eri seurakunnilla on omia tapoja järjestää kouluun lähtevien siunaukset, mutta tavallisesti lapset kutsutaan kirkon alttarin ääreen siunattavaksi jonkun läheisensä kanssa. Siunaamisen lisäksi kirkossa lauletaan tuttuja lauluja ja luetaan Raamatusta koulunsa aloittaville sopivia tekstejä Jumalalta saatavasta huolenpidosta, avusta ja suojasta. Siunauksen jälkeen kirkoissa on tavallisesti pieni tarjoilu.

Kouluun lähtevien siunaus Vantaalla ke 9.8. klo 18:

Thu Jul 20 11:02:00 EEST 2023