Pyhän Laurin vaellus juhlii Pyhän Birgitan juhlavuotta elokuussa

Pyhän Laurin vaellus Pyhän Birgitan jalanjäljissä kuljetaan 12.8.

Pyhän Laurin vaellus

Vantaan seurakunnissa joka toinen vuosi toteutettava Pyhän Laurin vaellus juhlii tänä vuonna Euroopan merkittävimpien pyhimysten joukkoon kuuluvaa Pyhää Birgittaa. Tänä vuonna tulee 650 vuotta hänen kuolemastaan.

- Birgitta oli oman aikansa vahva nainen. Hän toimi vaikuttajana niin Ruotsin kuningashuoneessa, kuin muualla Euroopassakin ja erityisesti Roomassa, jossa hän eli kuolemaansa saakka. Häntä voi monessa mielessä pitää vahvojen vaikuttajanaisten esikuvana, kertoo pyhiinvaelluksen monena vuonna järjestänyt aikuiskavastuksen pastori Tarja Korpela.

Paavi hyväksyi Birgitan luostarisäännön vuonna 1370 ja hän sai luvan perustaa nimeään kantavan luostarin. Pyhän Birgitan mukaan nimettyjä luostareita ja kirkkoja on Euroopassa runsaasti. Tärkein niistä on Vadstenan luostarikirkko Ruotsissa, jonne Birgitan maalliset jäännökset on haudattu.

Pyhän Laurin vaellus Pyhän Birgitan jalanjäljissä kuljetaan elokuussa 12.8.2023 ja vaellukselle lähdetään eri puolilta Vantaata. Pääreittille lähdetään kulkemaan Helsingistä Vanhakaupungin lahdelta ja pääreitti kulkee Vantaan - ja Keravanjokien vartta Pyhän Laurin kirkolle.

Pyhä Birgitta näkyy vaelluksen alkuhartaudessa, perinteisessä vaelluslaulussa ja Pyhän Laurin kirkolla kuultavassa Sanna Supposen asiantuntijaluennossa, sekä keskiaikaisessa messussa.

Vaelluksen reitit ja aikataulut 12.8.2023

• Pääreitti Helsingin Vanhakaupungin lahdelta 10 km, lähtö klo 10, oppaana Pekka Siutila ja Hanna Vuollo.
  • Vantaan Vetokannaksen uimalasta lähtevä reitti 7,8 km, lähtö klo 10. Ohjaajana Vantaankosken seurakunnan diakoni Natasa Stambej. Myös Hämeenkylän ryhmä voi liittyä joukkoon.
  • Hakunilan reitti, lähtö Hakunilan kirkolta klo 10. Ohjaajana Tiina Palmu.
  • Korson seurakunnan neljän kirkon vaellus matkan pituus n. 14 km. Lähtö Korson kirkolta klo 9. Ohjaajana Kari Nikkinen.
  • Tikkurilan vaellusryhmä, lähtö Asematieltä klo 11. Ohjaajina Anneli Mylläri ja Olli Hirvonen, Vanda Svenskan ryhmää ohjaa Kaj Andersson.
  • Helsingin Tuomiokirkolta lähtevät ryhmä. Ohjaajina Lea Purhonen ja Kari Koivula. Lähtö kirkon portailta klo 8.

Pyhiinvaellukselle on hyvä varata mukaan mukavat kengät ja säähän sopiva vaatetus, sekä riittävästi juotavaa ja pientä evästä. Kaikki vaellukset päättyvät Pyhän Laurin kirkolle, jossa voi osallistua Birgitta-aiheiseen luentoon klo 13 ja keskiaikaiseen messuun klo 14 .

Pitäjän kirkon piha-alueella on runsaasti keskiaikapäivään liittyviä tapahtumia ja ruokakojuja, joista voi ostaa itselleen vaelluksen jälkeen mieleistä syötävää. Tapahtuma on kaikille avoin ja ilmainen.

Mon Jul 17 14:34:00 EEST 2023