Helsingin käräjäoikeus antoi tuomionsa Lehtisaaressa sijaitsevan kiinteistön maanvuokraa koskevassa riita-asiassa

Tuomiossaan käräjäoikeus hylkäsi lehtisaarelaisen taloyhtiön vaatimukset maanvuokrasopimuksen ehtojen kohtuullistamisesta.

Kuva Lehtisaaresta ilmasta

Käräjäoikeuden mukaan asiassa ei ollut perusteita puuttua voimassa olevan maanvuokrasopimuksen vuokran määrään tai vuokrasuhteen päättymistä koskeviin ehtoihin tai muutenkaan sovitella maanvuokrasopimuksen sisältöä. Maanvuokrasopimuksen sisältö ei käräjäoikeuden mukaan ole kohtuuton. Näin ollen käräjäoikeus hylkäsi kaikki taloyhtiön vaatimukset.

Erimielisyyden taustalla on uusi maanvuokrasopimus ja sen mukainen maanvuokra. Tilanne syntyi, kun vanha 1.1.1966 voimaan tullut määräaikainen sopimus päättyi 31.12.2019 ja osapuolten välillä solmittiin uusi 1.1.2020 voimaan tullut 50 vuoden vuokrasopimus.

Vanhassa sopimuksessa vuokra oli jäänyt vuosikymmenien kuluessa huomattavasti jälkeen markkinavuokrasta, mikä johtui muun muassa maan arvon kohoamisesta. Vuokran palauttaminen markkinatasolle uudessa vuokrasopimuksessa on merkinnyt vuokran korotusta verrattuna aikaisempaan vuokrakauteen.

Uuden sopimuksen solmimisesta huolimatta Helsingin Lehtisaaressa sijaitseva taloyhtiö ei hyväksynyt uuden maanvuokrasopimuksen mukaista vuokraa, vaan vaati käräjäoikeudessa vuokran määrän kohtuullistamista ja seurakuntayhtymän velvoittamista lunastamaan taloyhtiön rakennukset vuokrasuhteen päättyessä. Taloyhtiö vetosi erityisesti lähialueella sijaitsevien Helsingin kaupungin ja Helsingin seurakuntayhtymän omistamien kiinteistöjen maanvuokrien alhaisempaan tasoon, joka perustuu näiden yhteisöjen tietyissä käräjäoikeudessa vedotuissa tapauksissa antamaan alennukseen maapohjan arvosta.

Vantaan seurakuntayhtymä puolestaan on oikeudessa vedonnut vuokran määrittämistapaan, joka on yhdenmukainen kaikissa Vantaan seurakuntayhtymän maanvuokrasopimuksissa. Vantaan seurakuntayhtymä käyttää maavuokrissaan markkinaehtoisen vuokran vakiintunutta määritystapaa, joka huomioi eri alueiden arvon ja yksittäisen kiinteistön maapohjan arvon. Helsinkiläisen Lehtisaaren kyseistä tonttia on kohdeltu samoin kuin muitakin Vantaan seurakuntayhtymän omistamia tontteja. Käräjäoikeus ei nähnyt vuokrasopimukseen johtaneissa tapahtumissa, osapuolten asemassa tai maanvuokrasopimuksen sisällössä aihetta miltään osin kohtuullistaa maanvuokrasopimuksen ehtoja.

Käräjäoikeuden tänään antama tuomio ei ole lainvoimainen.

Lisätietoja: yhtymän johtaja Jukka Parvinen (p. 044 4220358, jukka.parvinen@evl.fi) ja kiinteistöjohtaja Timo Kraufvelin (p. 050 5004634, timo.kraufvelin@evl.fi)

2023-06-29 14:17:00.0