Tunnetut suomalaiset kertovat, millainen on heidän Jumalansa

#jumalani-kampanja pyrkii avaamaan keskustelua Jumalaan liittyvistä aiheista ja tarjoamaan monipuolisia näkökulmia Jumalaan, uskoon ja henkilökohtaiseen uskonkokemukseen.

jumalani-kampanja

Helsingin ja Vantaan seurakuntayhtymien tuottamassa kampanjassa puhujina ovat juontaja ja näyttelijä Mikko Parikka, filosofi Frank Martela, somepappi Maikki Mulari, yrittäjä, kirjailija ja podcastjuontaja Hanna Tikander sekä sosiaalisen median vaikuttaja ja bloggaaja Karoliina Pentikäinen. Kampanja pitää sisällään minicasteja ja Youtube-videoita sekä samoista materiaaleista koostettuja sosiaalisen median materiaaleja.

Se on joku lämmin, iso persoonsa, joku värikäs henkilö

Hanna Tikander kuvaa hänen Jumalaansa lämpimäksi ja isoksi persoonaksi. Karoliina Pentikäinen puolestaan pohtii sitä, miten hänen jumalkuvansa on muodostunut. Videoilla vieraat pohtivat myös esimerkiksi, mitä on pyhä ja missä sen voi kokea.

Kampanja tuo yhteen eri tavoilla uskosta ja Jumalasta ajattelevia ihmisiä.

- Kampanjaa suunnitellessa meille oli selvää, että oikeita tai vääriä vastauksia ei ole, vaan haluamme antaa tilaa ihmisten aidoille ajatuksille ja pohdinnoille, kertoo kampanjaa tuottanut Vantaan seurakuntayhtymän hankeasiantuntija Riina Halme.

Halme ajattelee, että olisi hienoa, jos kampanja herättäisi katsojissa ajatuksia ja keskustelua aiheen ympäriltä.

- Idea lähti Ylen radio-ohjelmasta Kutsuvieras. Formaatti on ollut vuosia suosittu Sveriges Radiossa ja saanut suosiota suomalaisenakin versiona. Tajusin sitä kuunnellessani, kuinka intiimi ja lähelle tuleva audio voikaan olla. Tavallisten ihmisten puhe omasta Jumalasta sopisi oikein hyvin aiheeksi tällaiseen tuotantoon, kertoo kampanjan alulle pannut Kirkko ja kaupunki -median Riitta Kalliorinne.

Kalliorinne on kokenut median sekatyölainen, joka on ollut rakentamassa esimerkiksi Jouluradiota. Hän kuvaa kampanjan tekoa haastavaksi, mutta hienoksi projektiksi.

- Kamppis on jo kohdeyleisöksi valikoitujen nuorten aikuisten takia ollut mediamummulle vaativa tehtävä. Onneksi taitava ja monimediaalisen tuotantoidean osaava porukka on tätä toteuttamassa. Teemme tiimillä mainostoimiston töitä ja olen oppinut paljon. Tästä tulee magee!

Kaikki kampanjan pitkät videot ja minicastit löytyvät 26.6. alkaen osoitteesta www.sielunlataus.fi/jumalaniLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Mon Jun 26 08:00:00 EEST 2023