Myyrmäen kirkon seinään sijoitettiin aikakapseli

Peruskorjaustyömaan vastaava työnjohtaja Mika Mensalo sijoittaa aikakapselia kirkon seinärakenteeseen.

Peruskorjattavana olevan Myyrmäen kirkon rakenteisiin sijoitettiin aikakapseli 14.6. Mukaan pääsi iltapäiväkerholaisten piirustuksia ja tekstejä tavallisesta päivästään, nuoren kirje tulevaisuudelle ja tietoja Käärijästä Euroviisuissa.

Kapseli sijoitettiin kirkon sisälle kirkkosalin pääovien edustalle seinärakenteisiin. Seurakunnan ja rakentajien edustajat kävivät vuorollaan muuraamassa muutaman tiilen kapselin ympärille. Kauniin kesäpäivän iloksi laulettiin myös Suvivirsi.

- Myyrmäen kirkko on tärkeä ja rakas monille alueen ihmisille. Joka viikko tulee kysymyksiä, mitä kirkon remontille kuuluu, kertoi Vantaankosken seurakunnan kirkkoherra Hans Tuominen.

Kirkon arvioitu valmistumisaika on elokuussa 2024.

- Meillä on selkeä ajatus siitä, mitä haluamme lopputuloksesta. Haluamme terveen ja turvallisen rakennuksen, joka palvelee seutukuntaa ja jonka monentasoiset arvot ovat tasapainossa. Näitä arvoja ovat mm. hengellinen, historiallinen, arkkitehtoninen, esteettinen, rakennustekninen, symbolinen ja käyttöarvo, sanoi peruskorjauksen projektipäällikkö Juha Paukkeri Vantaan seurakunnista.

Ideoita aikakapseliin kerättiin sosiaalisessa mediassa. Erilaisia ideoita kertyi parikymmentä. Suosituimmat aiheet olivat valokuvat ja vantaalaiseen Euroviisu-edustaja Käärijään liittyvät ideat.

Lisäksi aikakapseliin talletettiin mm. kauppakuitti, kolikoita ja kappaleet Kirkko ja kaupunki-, Vantaan Sanomat-, Myyr York Times- ja Helsingin Sanomat -lehtiä.

Aikakapseleita asennetaan toisinaan rakennuksen peruskiven muurauksen yhteydessä kertomaan tuleville polville rakennusajasta. Esimerkiksi uuden Tikkurilan kirkon perusteisiin sijoitettiin aikakapseli. Se sisältää mm. parkkikiekon, älypuhelimen ja nuoren kirjoittaman kirjeen. Puretusta Tikkurilan kirkosta löytyi myös aikakapseli vuodelta 1955, jossa oli mm. kolikoita ja rakennuspiirustuksia.

Myyrmäen kirkon perusteissa ei tiettävästi ole aiempaa aikakapselia.

Kuva: Myyrmäen kirkon peruskorjaustyömaan vastaava työnjohtaja Mika Mensalo NCC:ltä sijoittaa aikakapselia kirkon seinärakenteeseen.
Kuvaaja Sanna Viherväs.

2023-06-14 15:17:00.0