Pyhän Laurin kirkossa on kesän ajan opaspalvelu

Vantaan Pyhän Laurin kirkolla (Kirkkotie 45) päivystää tänäkin kesänä opas. Maksuttoman opastuksen voi myös varata etukäteen omalle ryhmälleen – olipa opastettavia sitten vain pari henkilöä tai suurempi joukko.

Kesäopas hymyilee taustallaan kirkon kiviseinää ja lasi-ikkunaa.

–Joka aamu on yhtä jännittävää ja ihmetyksentäyteistä tulla töihin. Kun kävelee kohti kirkkoa vanhalla kylänraitilla, alkaa nimittäin kuin aikasiirtymä. Kauniissa paikassa aistii vanhan ja menneisyyden elävällä tavalla, kertoo jo viime kesänä kirkon oppaana työskennellyt Paula Rajala.

Rajala opastaa kirkolla 6.6.–15.8.2023 arkipäivisin. Uutuutena on viikoittainen vakio-opastus tiistaina kello 13. Silloin kierretään kirkon lisäksi Pyhän Laurin kappelissa, Pappilan puistossa ja hautausmaalla.

Opas vinkkaa, että omalle opastetulle kierrokselle voi myös hyvin toivoa jotakin tiettyä teemaa.

–Opastuksessa voidaan käsitellä syvällisemmin vaikkapa kirkkorakennuksen historiaa, taidehistoriaa, kristinuskon historiaa, reformaatiota Suomessa taikka ylipäätään elämää menneinä vuosisatoina, hän kuvailee.

Rajala on tottunut opastamaan erilaisia ja eri-ikäisiä kävijäryhmiä myös muissa opastustöissään Mannerheim-museossa ja Helsingin Kaupunginmuseossa. Opastukset hoituvat suomen lisäksi englanniksi ja ruotsiksi.

Viime kesältä Rajalan mieleen ovat jääneet erityisesti esimerkiksi Pyhän Laurin kirkolla vierailleet korealaiset ja australialaiset arkkitehtiopiskelijat sekä arkkitehdit. Samoin se, miten moni kävijä toi esiin sitä, miten Pyhän Laurin kirkko kytkeytyy omaan elämään ja suvun historiaan.

–Se voi olla vaikkapa oma rippikirkko tai perhekirkko, jossa on tapahtunut sukupolvien ajan. Myös erilaiset tapahtumat tekevät tästä kirkon alueesta erityisen elävän. Usea onkin maininnut käyneensä vaikkapa konserteissa tai Helsingan keskiaikapäivässä.

Oppaan työtehtäviin lukeutuvatkin tänä vuonna myös kesätorstaisin kello 12 pidettävät Laurin päiväkonserttisarjan konsertit ja elokuinen Helsingan keskiaikapäivä.

Keskiajalta peräisin oleva pääkaupunkiseudun vanhin rakennus kiehtoo latinistia, joka on opiskellut myös esimerkiksi museologiaa, historiaa ja kulttuurihistoriaa.

–Koska olen historianörtti, on Pyhän Laurin kirkko minulle oppaana loputon runsaudensarvi. Se mahdollistaa niin valtavasti erilaisia keskusteluja, Rajala sanoo.

Pyhän Laurin kirkon opas työskentelee kirkossa kesällä 6.6.–15.8. ma–to klo 11–18 ja pe klo 11–15. Voit varata opastuksen omalle ryhmällesi, olipa se pieni tai suuri, numerosta 050 466 4202 alkaen 6.6.

Tiistaisin klo 13 pidetään 13.6.–15.8. (ei 8.8.) avoin yleisöopastus, joka alkaa puolen tunnin tutustumisella kirkkoon ja jatkuu suunnilleen yhtä pitkällä tutustumisella hautausmaahan, kappeliin ja Pappilan puistoon.

2023-05-31 15:12:00.0