Rekolan kirkko täyttää 35 vuotta

Rekolan kirkkoa juhlitaan su 29.1. klo 10 ekoreformaatiomessussa.

Rekolan kirkko valmistui vuonna 1987 ja se vihittiin käyttöön 24.1.1988. Vuosipäivän kunniaksi vietämme ekoreformaatiomessua jossa saarnaa kirkkoherra emeritus Jukka Yrjölä.

1988-111.jpg

Rekolan Pyhän Andreaan kirkkoa alettiin rakentamaan vuonna 1986 korkean mäen päälle Kustaantien varrelle ja se vihittiin käyttöön 24.1.1988. Punatiilisen, ulkokuoreltaan massiivisen ja sisätiloiltaan valoisan kirkon on suunnitellut arkkitehtitoimisto Pirkko ja Pekka Piirta. Kirkkosalin alttariseinällä katseen vangitsee kuvataiteilija Nanna Suden vuonna 1998 maalaamaa sinivihreäsävyinen merihenkinen öljyvärimaalaus. Teos koostuu 12 palasta apostolien lukumäärän mukaan.

Punatiilinen kirkko nimetty apostoli Andreaan mukaan.

Pyhän Andreaan kirkon nimen historiaan liittyy tarina kolmesta rekolalaisesta talonpojasta, jotka lahjoittivat maata Helsingin pitäjän kirkolle vuonna 1401. Yksi talonpojista oli apostoli Andreaan mukaan nimetty Anders Räckhals. Näin nimi Andreas kulkeutui myös uuden kirkon nimeen muistutuksena sekä paikkakunnan menneisyydestä että kirkkohistoriasta.

Rekolan kirkkoa juhlitaan su 29.1. klo 10 ekoreformaatiomessussa.

Messussa saarnaa kirkkoherra emeritus Jukka Yrjölä ja liturgina toimii Jaakko Hyttinen.

Ekoreformaatiomessussa keskiaikaiset Piae Cantiones -sävelmät ovat uusiokäytössä; Pekka Kivekäs on runoillut niihin uudet sanat, joissa otetaan kantaa ilmastonmuutokseen. Ekoreformaatiomessu syntyi reformaation juhlavuonna 2017. Se sai sävelmikseen Turun teinien tanssilliset Piae cantiones-sävelmät. Tämä Suomen ensimmäinen laulukokoelma julkaistiin 1582, mutta sävelmät ovat itseasiassa paljon vanhempia.

Pekka Kivekäs runoili messuun sanat, joissa otetaan kantaa kuluttamiseen, luonnon tilaan ja epäeettiseen elämänmenoon. Monella tavalla messusta on tullut entistä ajankohtaisempi nyt kun ilmaston lämpeneminen on entisestään kiihtynyt ja Ukrainassa on sota.

Juhlamessussa on mukana myös Rekolan seurakunnan vokaaliyhtye ja keskiaikaisen musiikin soitinyhtye Oliphant. Ohjaus ja musiikinjohto Samppa Laakso ja Sirkku-Liisa Niemi.

Messun jälkeen ekohenkiset "kirkkokahvit". Tarjolla mm. yrttiteetä ja nunna Hildegard Bingeniläisen keskiaikaisen reseptin mukaan leivottuja hermo- ja älypipareita. Hildegardin pipareita voi myös ostaa Yhteisvastuun hyväksi.

Kuvia Rekolan kirkon rakentamisesta vuodelta 1987.

2023-01-20 16:31:00.0