Seurakuntavaalien ennakkoäänestys on 8.–12.11.

Vaaleissa saavat äänestää evankelis-luterilaisen kirkon 16 vuotta täyttäneet jäsenet. Vaalikone auttaa ehdokkaan valinnassa.

ennakkoäänestys save the date_FB.jpg

Neljän vuoden välein järjestettävät seurakuntavaalit pidetään marraskuussa 2022

Seurakuntavaalien ennakkoäänestys on 8.–12.11. Silloin voit äänestää missä tahansa evankelis-luterilaisten seurakuntien ennakkoäänestyspisteessä eri puolilla Suomea. Mukaan äänestyspaikalle tarvitaan henkilötodistus.

Vantaalla on 42 ennakkoäänestyspaikkaa. Kirkkoherranvirastojen ohella voi äänestää mm. monissa oppilaitoksissa ja muissa julkisissa tiloissa. Korson seurakunnan alueella kiertää vaalibussi. Myyrmannin kauppakeskuksessa ja Martinlaakson Ostarilla on myös ennakkoäänestysmahdollisuus. Osa ennakkoäänestyspaikoista on auki pistemäisesti vain tiettynä ajankohtana.

Katso tästä Vantaan ennakkoäänestyspaikatLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Koko maan ennakkoäänestyspaikat Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Varsinainen vaalipäivä on sunnuntain 20.11. Silloin voi äänestää vain oman seurakunnan äänestyspaikalla.

Vaalikoneesta voi etsiä itselleen sopivan ehdokkaan

Sopivan seurakuntavaaliehdokkaan löytämistä helpottaa vaalikoneLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Vantaan osalta vaalikone kertoo muun muassa, että

• 55,7 prosenttia vantaalaisehdokkaista olisi valmis vihkimään sateenkaariparit kirkossa. 36,8 prosenttia ehdokkaista vastustaa samaa sukupuolta olevien vihkimistä.
  • 74,1 prosenttia vantaalaisista ehdokkaista ei halua luopua maito- ja lihatuotteiden käytöstä seurakunnan tilaisuuksissa. Vain 14,4 prosenttia tarjoaisi kasvisruokaa. Loput eivät ole muodostaneet asiasta kantaa.
  • Talouden kiristyessä vantaalaiset ehdokkaat olisivat valmiimpia luopumaan tiloista kuin vähentämään henkilöstöä. Tätä mieltä oli 80,6 prosenttia vantaalaisista ehdokkaista.

Vantaalla seurakuntaneuvostoihin on ehdolla 224 ehdokasta ja yhteiseen kirkkovaltuustoon 197 ehdokasta. Suurin osa ehdokkaista on mukana molemmissa vaaleissa. Äänestäjä saa äänestää edustajaa kahteen luottamushenkilöelimeen. Seurakuntavaalien vaalitapa vastaa kunnallisvaalien vaalitapaa. Samanmielisten ehdokkaiden valitsijayhdistykset ovat asettaneet ehdokaslistoja. Ehdokaslistan kokoama äänipotti lasketaan yhteen ja läpi menevät ehdokkaat katsotaan vertauslukujen perusteella.

Vaalikeskusteluissa voi tutustua ehdokasryhmittymien näkemyksiin seurakunnan ja kirkon tulevaisuudesta

Vaalikeskusteluja ja -tapahtuma

Rekolan seurakunta

• vaalipaneeli su 30.10. klo 11.30 Rekolan kirkossa, Kustaantie 22

Tikkurilan seurakunta

• vaalipaneeli ti 1.11. klo 18 Tikkurilan kirkossa, Asematie 12a. Kahvitarjoilu kello 17.45 alkaen. Keskustelemassa on valitsijayhdistysten ehdokkaita ja paikalla tilaisuuden avaamassa Tikkurilan seurakunnan kirkkoherra Janne Silvast. Keskustelu myös suoratoistetaan Tikkurilan seurakunnan YouTube-kanavalle.

Vantaankosken seurakunta

• vaalitapahtuma ke 2.11. klo 17-19 Kauppakeskus Myyrmannissa. Juontajat: Vantaan Sanomien päätoimittaja Mia Lindström, Vantaankosken seurakunnan nuorten vaikuttajaryhmästä Sarlotta Laakkonen. Mukana edustajat jokaiselta Vantaankosken seurakunnan neljältä ehdokaslistalta.

• vaalikeskustelu su 6.11. klo 12-13 Myyrmäen Virtakirkossa, Rajatorpantie 8. Striimataan bit.ly/vaalikeskustelu2022. Mukana edustajat jokaiselta neljältä ehdokaslistalta.

Hämeenkylän seurakunta

• paneelikeskustelu ma 7.11. klo 18 Hämeenkylän kirkossa, Auratie 3

7 faktaa vaaleista

1.  Valitaan päättäjät seurakuntiin
Seurakuntaneuvostossa päätetään oman seurakunnan toiminnan linjauksista, budjetista ja työntekijävalinnoista.

2.  Valitaan päättäjät linjaamaan seurakuntien yhteisiä asioita
Yhteinen kirkkovaltuusto päättää mm. kirkollisveron suuruudesta, rakennushankkeista ja kirkkojen korjauksista sekä muista suurista linjoista ja taloudellisista panostuksista. Päätökset koskevat kaikkia Vantaan seurakuntia.

3.  Jo 16-vuotiaat saavat äänestää
Seurakuntavaaleissa äänestysikä on alhaisempi kuin eduskunta­ tai kunnallisvaaleissa. Äänioikeus on kaikilla 16 vuotta täyttäneillä kirkon jäsenillä.

4.  Vaalikone auttaa löytämään parhaan ehdokkaan
Haluatko tietää enemmän ehdokkaista? Tutustu heidän ajatuksiinsa ja arvoihinsa vaalikoneessa seurakuntavaalit.fi/vaalikone

5.  Ennakkoon voi äänestää ympäri Suomen
Ennakkoäänestys on 8.–12.11. Silloin voit äänestää missä tahansa ev.lut. seurakuntien ennakkoäänestyspisteessä eri puolilla Suomea. Ota henkilöllisyystodistus mukaan!

6.  Varsinaisena vaalipäivänä äänestetään omassa seurakunnassa
Varsinainen vaalipäivä on sunnuntaina 20.11. Silloin voit äänestää vain oman seurakuntasi äänestyspisteessä. Ota henkilöllisyystodistus mukaan! Vinkki: voit tarkistaa oman seurakuntasi osoitteessa evl.fi/seurakunnat.

7.  Äänestämällä voi vaikuttaa kirkon linjaan myös laajemmin
Nyt valittavat luottamushenkilöt äänestävät edustajat koko Suomen kattavaan kirkolliskokoukseen, joka päättää mm. kirkon oppiin liittyvistä kysymyksistä ja koko kirkon taloudesta.

Lisätietoa seurakuntavaaleista Vantaalla: www.vantaanseurakunnat.fi/seurakuntavaalit

2022-10-28 11:45:00.0