Rekolan kirkkoherran virkaanasettaminen lykkääntyy – vaalista tehty valitus

Rekolan seurakunnassa kesäkuussa pidetystä kirkkoherran vaalista on tehty valitus Helsingin hallinto-oikeuteen.

Ilmakuva Rekolan kirkosta.

Rekolan kirkko. Kuva: Jani Karlsson

Seurakuntalaiset äänestivät kesäkuussa pidetyssä kirkkoherran vaalissa Rekolan seurakunnan uudeksi kirkkoherraksi Olarin seurakunnan seurakuntapastori Jussi Kosken. Koski sai 253 ääntä.

Helsingin hiippakunnan tuomiokapituli oli asettanut vaaliin kolme ehdokasta, mikä on kirkkojärjestyksen mukainen vaalisijojen maksimimäärä. Rekolan seurakuntapastori Laura Leverinin tekemä valitus koskee vaalin ehdokasasettelua. Leverin katsoo, että tuomiokapitulin päätös jättää hänet vaalisijojen ulkopuolelle on ollut syrjivä ja pitää itseään valituksi tullutta Jussi Koskea ansioituneempana.

Kirkkolain mukaan kirkkoherran vaalista voi valittaa vasta valinnan tultua vahvistetuksi. Valitus ei koske vaalin toimittamista eikä äänestyksen toteutusta Rekolan seurakunnassa.

Asia etenee Helsingin hallinto-oikeuden käsiteltäväksi. Hallinto-oikeus on pyytänyt vastinetta Rekolan seurakunnan vaalilautakunnalta, joka on toimittanut vaalin.

Tuomiokapitulin nimittämä Jussi Koski hoitaa kirkkoherran virkaa virkaatekevänä kirkkoherrana 1.9. alkaen enintään siihen saakka, kunnes virka vakinaisesti täytetään.

Rekolan seurakunta on yksi Vantaan seitsemästä evankelis-luterilaisesta seurakunnasta. Seurakuntaan kuului 31.12.2021 11 832 jäsentä. Seurakunnan aluetta ovat Asola, Havukoski, Koivukylä, Leinelä, Päiväkumpu ja Rekola. Seurakunnan tilat ovat Rekolan Pyhän Andreaan kirkossa ja Asolan seurakuntatalossa. Vantaan evankelis-luterilaiset seurakunnat kuuluvat hallinnollisesti Helsingin hiippakunnan alaisuuteen.

Lue tästä Kirkko ja kaupunki -lehden uutinen aiheesta.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Wed Aug 17 17:46:00 EEST 2022