Vantaankosken kirkkoherra Hannu Pöntinen on valittu Pukkilan seurakunnan kirkkoherraksi

Hannu 2  3.8.21.jpg

Vantaankosken seurakunnan kirkkoherra Hannu Pöntinen on valittu kirkkoherraksi Pukkilan seurakuntaan. Valinnasta päätti Pukkilan seurakunnan kirkkovaltuusto 9.6.

Uuden kirkkoherran valinta Vantaankoskelle tulee esille Vantaankosken seurakuntaneuvostoon syksyllä. Seurakuntaneuvosto keskustelee siitä, millä vaalitavalla uusi kirkkoherra valitaan.

Kirkkoherra voidaan nykyisin valita välittömällä vaalilla, jossa äänioikeus on 18 vuotta täyttäneillä kyseisen seurakunnan jäsenillä, tai valinta voidaan tehdä välillisesti seurakuntaneuvostossa. Seurakuntaneuvostossa valtaa käyttävät seurakuntavaaleissa valitut luottamushenkilöt.

Lopullisen päätöksen vaalitavasta tekee Helsingin hiippakunnan tuomiokapituli Vantaankosken seurakuntaneuvoston esityksen pohjalta. Tämän jälkeen kirkkoherran virka tulee avoimeksi, kun Helsingin hiippakunnan tuomiokapituli julistaa viran haettavaksi.

Hannu Pöntinen on toiminut Vantaankosken seurakunnan kirkkoherrana vuodesta 2011. Sitä ennen hän on työskennellyt mm. Suomen Lähetysseuran tehtävissä Botswanassa sekä Herättäjä-Yhdistyksessä, Kirkon koulutuskeskuksessa, piispainkokouksen kansliassa ja Kirkkopalveluissa.

Pöntinen on sapattivapaalla Vantaankosken kirkkoherran virasta 25.7. asti. Vs. kirkkoherrana toimii Auli Saarsalmi-Paalasmaa.

Vantaankosken seurakunta on Vantaan toiseksi suurin evankelis-luterilainen seurakunta. Siihen kuuluu 28 000 jäsentä. Seurakunta toimii Länsi-Vantaalla mm. Myyrmäen, Martinlaakson, Kaivokselan, Vantaanlaakson, Kivistön ja Seutulan alueilla. Sen kirkkoja ovat Myyrmäen kirkko (suljettu peruskorjauksen vuoksi), väistötilana toimiva Myyrmäen Virtakirkko ja Kivistön kirkko.

2022-06-10 09:58:00.0