Seurakuntamatka Kilimanjaron rinteille

la 21.9. klo 0.00 – ma 30.9.

Upea tilaisuus kokea elämää ja luontoa Tansanian pohjoisosassa Kilimanjaro-vuoren juurella.

Tutustumme Moshin kaupunkiin, alueen seurakuntaelämään, Kilimanjaron alueella sijaitsevaan luostariin, tapaamme masai-heimon jäseniä, heidän seurakuntaansa ja kuulemme heimon elämästä.

Mahdollisuus harjoittaa hiljaisuutta ja tehdä retki kansallispuistoon.

Matkan ohjelma:

La 21.9. Lento Kilimanjaron lentokentälle, Tansaniaan.

Su 22.9. Aamuyöstä saapuminen Kilimanjaroon. Passien ja viisumien tarkistukset ja noin tunnin ajomatka Uhuru-hotelliin. Ansaittu lepo matkan rasituksista ja levättyämme orientoituminen alueeseen. Tutustumme paremmin oppaaseemme Gabrieliin, joka on itse taustaltaan masai. Lähdemme kaupungille ja nautimme pyhäpäivän rauhasta. Afrikan lämpö ja elämän ilo koskettavat meitä.

Ma 23.9. Tutustumme Moshin kaupunkiin ja sen nähtävyyksiin. Päivän aikana hoidamme käytännön asioita, kuten rahanvaihtoa, vierailemme käsityöläisten pajoissa, Shah Industryn myymälässä ja kaupoissa kaupungin keskustassa. Moshi on sulatusuuni, joka yhdistää ihmisiä eri heimoista. Alueen pääväestö koostuu Kilimanjaron alueen chaga-heimosta, tasangoilla asuvista masai-heimoista sekä alueelle asettuneista arusha-heimon jäsenistä. Kaupungissa enemmistö väestöstä tunnustautuu kristityiksi, niin protestanteiksi kuin katolilaisiksikin.

Ti 24.9. Vapaaehtoinen retki Arushan kansallispuistoon, lähtö kukonlaulun aikaan hinta 190 e/hlö. Arushan kansallispuisto sijaitsee Meru-vuoren kupeessa. Kaunis vehreä luonto. Mahdollisuus nähdä elefantteja, kirahveja, puhveleita, seeproja ja niin edelleen. Alueella sataa paljon ja näin ollen luonto on vihreää. Otamme lounaslaatikot mukaan ja ruokailu tapahtuu luonnon helmassa. Retki kestää koko päivän, paluu auringon laskiessa.

Ke 25.9. Retki Kilimanjaron alueen vesiputouksille, jossa sataa ja alue on vehreää. Veden runsaudesta johtuen vuoren rinteillä on vesiputouksia ja saamme tehdä retken yhdelle putouksista maastoautoilla. Vehreää luontoa ja kaunista maisemaa, sekä Kilimanjaron vuoren aluetta. Otamme myös lounaslaatikot mukaan ja ruokailemme maastossa.

To 26.9. Siirrymme ”Maua sisterien” luostariin Kilimanjaron vuorten rinteillä noin 1900 metrin korkeudessa. Ympärillä kaunis luonto, luostarin elämä. Mahdollisuus hartauden harjoittamiseen yhdessä luostarin väen kanssa tai omassa rauhassa.

Pe 27.9. Jatkamme oleskelua luostarissa. Mahdollisuus hiljaisuuden harjoittamiseen tai liikkumiseen luonnossa. Luostarin ympäristössä paikallisen chaga-heimon kyliä, mielenkiintoisia polkuja trooppisessa metsässä. Paljon nähtävää ja koettavaa.

La 28.9. Paluu Moshiin ja matkan varrella voimme pysähtyä ihailemaan paikallista luontoa, poiketa ostoksilla käsityöläisten luona. Moshiin saavuttuamme majoittautuminen Uhuru-hotelliin.

Su 29.9. Jumalanpalvelus masai-seurakunnassa. Tutustuminen paikalliseen seurakuntaan ja masaiden elämään. Paluu takaisin Moshiin ja valmistautuminen matkaan kohti kotia.

Ma 30.9. Matka kohti pohjoista - syksyistä Suomea.

Matkan hinta ja lisätiedot:

Maapaketin hinta on 1390 euroa. Matka sisältää seuraavan: Majoitus 2h/h puolihoidolla, 330 euron lisämaksusta 1h/h. Huom! Olemme 2 yötä luostarissa, emme voi taata siellä 1h/h varmasti. Mukana matkassa on masai-heimoon kuuluva opas ja suomalainen matkanjohtaja, joka on mukana Tansaniassa oloajan.

Retki Arushan kansallispuistoon on vapaaehtoinen ja erillinen retki ja se maksaa 190 euroa. Tämä sisältää kuljetuksen kansallispuistossa, pääsylipun sekä lounaspaketin.

Maapaketin lisäksi matkalipun hankkiminen on matkustajan vastuulla. Jokaisen on hankittava itse lentoliput, koska ne ovat halvempia kuin ryhmäliput. Lentolippujen hinta on edullisimmillaan vaihdellut 690 ja 960 euron välillä.

Lisäksi tarvitaan Tansanian viisumi, jonka hinta on 50 USD.

Viisumin ja lentolippujen hankinta ohjeistetaan aikataulun yhteydessä, ja tarvittaessa autamme. Voit myös lentää omatoimisesti Tansaniaan.

Huomioithan:

• Matkustamme kehittyvään maahan, jossa aikataulut ja suunnitelmat saattavat usein muuttua.
  • Mikäli sinulla on erityisruokavalio, tarkista ennen ilmoittautumista, onko tämä mahdollista järjestää.
  • Maasto, jossa liikumme, ei ole esteetön.
  • Liikumme pääasiassa luonnossa ja teemme lyhyitä kävelylenkkejä.
  • Terveytesi tulee olla hyvä lentomatkan sekä omatoimisen liikkumisen luonnossa varalta.

Matka vaatii toteutuakseen 15 matkustajaa.

Matkalla ovat mukana pastori Mark Saba sekä pastori Marko Heusala.

Ilmoittautumiset ja lisätiedot:

Matkanjärjestäjä: Matkatoimisto Monsuuni / Marko Heusala, mheusala@hotmail.com, p. 040 569 2482

Viimeinen ilmoittautumispäivä on 31.5.2024.

Lisätiedot matkan sisällöstä myös: pastori Mark Saba, mark.saba@evl.fi, p. 050 347 2962

• Aikuisille Aikuisille

Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Vantaankosken seurakunta

Pappi, kansainvälinen työ
Vantaankosken seurakunta

Olen Mark Saba, pappina olen toiminut vuodesta 2001. Olen ihan tavallinen mies, vilkas ja huumorintajuinen. Tykkään urheilusta, varsinkin uimisesta, jalkapallosta ja lentopallosta. Olen kansainvälinen ja sosiaalinen ihminen. Arvostan ystävyydessä lojaalisuutta. Olen pitkäaikainen ystävä, eli ystävät ovat säilyneet jopa lapsesta saakka.

Olen lapsesta asti käynyt kirkossa. Kristillisyys on osa omaa identiteettiäni.

Olen kekseliäs ja pidän ruoanlaitoista. Kivointa on istua Välimeren rannalla ja nauttia kirja kädessä kuunnellen Välimeren ääniä. Talvella kivointa on istua kotisohvalla, kirja kädessä, katsoa telkkarista joko urheilua tai dekkaria. Tulevaisuuden toiveeni on tehdä maailmanympärysmatka.