Temadag: Otto Weckström - en legend i Vandas historia. Historisk gudstjänst, parkfest och föreläsning.

su 26.5. klo 10.00 – su 26.5. klo 16.00
Prosten Otto Weckström utanför Varuboden 1928.

Helsinge kyrkoby, Kyrkovägen 45

En dag med nattvardsgustjänst i historisk stil, parkfest och föreläsning om prosten Otto Weckström som verkade som kyrkoherde åren 1922-1964 i Helsinge församling samt hans tid och miljö. Temadagen är en del av Vandas 50-årsjubileum.

Kl. 10. Högmässa i historisk stil i Helsinge kyrka S:t Lars

Nattvardsgudstjänst i historisk stil enligt formulär och bibelöversättningar som användes på kyrkoherde Otto Weckströms tid (1922-64).

Medverkande: Kristian Willis, Eva Ahl-Waris och Anders Ekberg.

Kl. 11-14 Parkfest för hela församlingen

Prostgårdsparken mellan Bagarstugan, Prostgården och Helsinge kyrka S:t Lars

Parkfest med program för alla åldrar: ansiktsmålning, lotteri och mycket mer till förmån för Gemensamt Ansvar.

Lunch för 6 euro/ till förmån för Gemensamt Ansvar.

Läs mer om Gemensamt Ansvar här.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Kl. 13-16 Föreläsning: Kyrkoherde Otto Weckström - hans tid och miljö

Prostgården, Kurirvägen 1

Föredrag och hågkomster om den legendariske Helsingeprästen.

Eva Ahl-Waris, församlingspastor och doktor i historia, föreläser om Otto Weckström samt tiden och miljön där han verkade under sin mångåriga karriär som kyrkoherde i Helsinge församling 1922-1964.

Tillfälle finns för de närvarande att dela minnen och erfarenheter från Weckströms tid.

Kaffe med tilltugg serveras. Frivillig avgift till förmån för insamlingen Gemensamt Ansvar.

Förhandsanmälningar: pastor Eva Ahl-Waris, eva.ahl-waris@evl.fiÖppna länk i ny flikLinkki avautuu uudessa välilehdessä, tfn 040 558 3407.

Foto: Vanda stadsmuseum (Prosten Otto Weckström 1928).

• Lapsille ja lapsiperheille Lapsille ja lapsiperheille
  • Aikuisille Aikuisille