Hoosianna-kirkot

Tule laulamaan Hoosiannaa ensimmäisenä adventtisunnuntaina 3.12.2023! Tästä jouluperinteestä alkaa viimeistään joulun odotus.

Joitakin Hoosianna-kirkkoja voi seurata myös verkossa. Seurakunnissa on adventtiviikonloppuna myös koko perheen adventtitapahtumia ja myyjäisiä.

Hoosianna-kirkko täydessä Pyhän Laurin kirkossa, jossa joulukuusi loistaa.

Suosittu Hoosianna

Ensimmäinen adventti on yksi vuoden suosituimmista kirkkopyhistä. Syytä ei tarvitse etsiä kaukaa: adventtivirsi Hoosianna, joka on virsikirjassa nro 1, vetää kirkonpenkit täyteen.

Saksalaisen Georg Joseph Voglerin Ruotsissa säveltämän virren sanat ovat melkein suoraan Raamatusta: "Hoosianna, Daavidin Poika! Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimessä! Hoosianna korkeuksissa!" (Matt. 21:9).

Hoosianna on alunperin heprealainen riemu- tai ylistyshuuto kuninkaille tai Jumalalle. Adventissa se viittaa Jeesuksen odotukseen, vapauttajan tulemiseen.

Jouluradio on teettänyt vuodesta 2012 alkaen joka vuosi tilaustyönä Hoosiannasta uuden sovituksen, joka on soitettu ensimmäisenä adventtina puoliltaöin. Omat versionsa ovat vuosien varrella tehneet esimerkiksi Kerkko Koskinen Kollektiivi, lauluyhtye Rajaton ja Vantaan Vaskivuoren lukion kuoro.

Adventista aloittaa myös Rakenna joulupuu -keräys

► Hoosiannakirkkojen yhteydessä pääkaupunkiseudun seurakunnissa alkaa Rakenna joulupuu -keräys, joka tuo jouluiloa vähävaraisiin perheisiin tai yksineläville.

Lisätietoa sivulta rakennajoulupuu.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä.