Pääsiäismusiikkia Vantaalla

Pääsiäismusiikki soi Vantaan kirkoissa. Tältä sivulta näet pääsiäisen musiikkitapahtumat.

Pääsiäisen musiikkisuositukset kotona kuunneltavaksi

Elä pääsiäinen musiikin kautta!

Musiikin mukana voi seurata pääsiäisen suurta kertomusta. Eläydy sen tunteisiin syvästä murheesta valoisaan iloon ja toivoon.

Alta löydät viisi poimintaa maailman tunnetuimmista pääsiäisen musiikkiteoksista.

Kiirastorstai

Hiljaisen viikon yhtä etappia, kiirastorstaita vietetään Jeesuksen viimeisen aterian muistoksi.

Kiirastorstain yksi tärkeimmistä sävellyksistä on Johan Sebastian Bachin Matteuspassio vuodelta 1729. Sävellyksessä Bach maalaa kaikki tapahtumat, Pilatuksen oikeudenkäynnin, ristin kantamisen, Golgatalle tulon, viimeiset sanat, esiripun repeämisen...

Kuuntele tästä Bachin Matteuspassion kuuluisa alttoaaria Erbarme dich, mein Gott (Herra armahda) ranskalaisen kontra-alton Delphine Galoun laulamana.

Pitkäperjantai

Pitkäperjantaita vietetään Jeesuksen ristiinnaulitsemisen muistoksi.

Pitkäperjantain tunnetuin sävelly on Giovanni Battista Pergolesin Stabat materia.

Stabat Mater on katolinen hymni 1200-luvulta. Se käsittelee Marian kärsimystä poikansa ristin äärellä. Tekstin alussa lauletaan "stabat mater dolorosa", seisoi äiti tuskissaan.

Kuuntele tästäLinkki avautuu uudessa välilehdessä Pergolesin Stabat mater kokonaisuudessaan. Esittäjänä Les Talens Lyriques.

Hiljainen lauantai

Hiljainen lauanatai on odotuksen aikaa. Kristityt valmistautuvat suureen ihmeeseen ja pääsiäisjuhlaan.

Hiljaisen lauantain musiiksiksi sopii esimerkiksi Georg Friedrich Händelin Messiasoratorio, barokkiteos 1700-luvulta. Se on sävelletty solisteille, kuorolle ja orkesterille. Messiasoratorion alkuosa kertoo Vanhan testamentin ennustusten mukaan Kristuksen syntymästä. Sitten ollaankin jo ylösnousemuksessa ja pääsiäisaamussa, ja kuoro laulaa hallelujaa.

Kuuntele tästäLinkki avautuu uudessa välilehdessä Händelin Messiasoratorion Hallelujah -kuoro-osuus. Esittäjänä The English Concert & Choir.

Ensimmäinen pääsiäispäivä

Valo voittaa pimeyden, elämä voittaa kuoleman!

Suureen juhlaan sopii hienosti ortodoksisesta kirkossa tuttu pääsiäistropari Kristus nousi kuolleista. Troparit ovat lyhyitä veisuja, jotka kertovat esimerkiksi juhlan luonteesta tai muistelevat pyhien isien elämää. Ortodoksien pääsiäistropari löytyy nykyään myös luterilaisesta virsikirjasta.

Kuuntele tästäLinkki avautuu uudessa välilehdessä ortodoksien pääsiäistropari Valamon kansanopiston kuoron esittämänä.

Toinen pääsiäispäivä

Kristittyjen ilo jatkuu toisena pääsiäispäivänä, kun Jeesuksen seuraajat saavat kohdata ylösnousseen Kristuksen.

Päivään sopii Johan Sebastian Bachin h-molli-messu, joka tuo yhteen niin kärsimys- kuin ylösnousemusmusiikin.

Kuuntele tästäLinkki avautuu uudessa välilehdessä Bachin h-molli-messu kokonaisuudessaan. Esitys on BBC:n Proms-festivaalilta vuodelta 2012.