Seurakuntasi ja kirkkosi verkossa

Tältä sivulta löydät Korson kirkon virtuaalisen esittelyn ja Kirkonkulma-blogimme.

Vanhan sanonnan mukaan emme voi mennä minnekään, minne Kristus ei olisi jo mennyt edeltä. Siksi seurakunnan työntekijät palvelevat sinua myös verkossa.

Korson virtuaalikirkko

Tutustu Korson kirkkoon virtuaalisesti! Pääset tutustumaan Korson kirkon tiloihin valitsemalla eri näkymiä.

Löydät näkymistä myös lisätietoa napsauttamalla kuvakkeita.

Voit navigoida tiloissa hiiren tai nuolinäppäinten avulla.

Saata avattua näkymän koko näytön kokoiseksi näkymän oikeasta yläkulmasta.

Sydän ja järki, yhteisellä matkalla Emmaukseen

2024-04-03 12:03:13.758, Eeva Suonpää

Leipää pitävä Jeesus Korson kirkon pääsiäisnäytelmästä

Tarvitsemme sekä sydäntä että järkeä, kohdataksemme ylösnousseen Vapahtajan, kirjoittaa Eeva Suonpää.

Kun tapaamme matkamme varrella ihmisiä, niin kannattaa huomata toinen, hymyillä, jutella, nähdä, kuunnella, tutustua. Koskaan ei tiedä, mitä hyvää, pientä tai suurta, se tuo elämääsi tai sen toisen elämään. Joskus kohtaaminen voi muuttaa koko maailman.

Jeesus oli opettaja, joka meni opetettavien luo. Hän halusi kulkea paikasta toiseen, olla ihmisten parissa. Näin ollen Jeesus käveli paljon. Moni asia on muuttunut Raamatun ajoista mutta kävely pitää pintansa. Juttukin luistaa liikkuessa. Kun Emmauksen tiellä opetuslapset ryhtyivät juttusille, niin he eivät aluksi voineet tietää, mikä ilo tästä kohtaamisesta syntyisikään. He saivat olla Jeesuksen ylösnousemuksen todistajia!

Kaksi hämmentynyttä opetuslasta oli matkalla Jerusalemista Emmauksen kylään. Järjen ääni ja sydämen ääni vuorottelivat heidän puhellessaan. Voivatko he uskoa, että Jeesus on noussut kuolleista? Sydän haluaa uskoa mutta järki haraa vastaan. Heidän seuraansa liittyy muukalainen, joka ryhtyy heidän kanssaan keskustelemaan siitä, mitä Jerusalemissa oli tapahtunut. Opetuslapset joutuvat vähän kerrallaan tuon muukalaisen lumoihin ja heidän sydämensä alkavat hehkua innosta, kun muukalainen opetti heitä ymmärtämään tapahtunutta. Heidän sydämensä tunsi Jeesuksen mutta järki oli esteenä, niin ettei tiedostamaton tullut tiedostetuksi.

Kohtaamisesta tuli näille opetuslapsille niin tärkeä, etteivät he saattaneet luopua matkatoverin seurasta, vaan pyysivät vielä kanssaan syömään. Kun muukalainen ”otti leivän, kiitti Jumalaa, mursi leivän ja antoi sen heille”, silloin jysähti! Opetuslasten silmät aukenivat ja he tunsivat Jeesuksen. Sydän voitti järjen. Usko voitti! Mikähän oli ratkaiseva tekijä tunnistamiseen? Oliko se jokin Jeesuksen käsien liikkeessä vai pysähdyttikö Jeesuksen sanat tai äänensävy heidät? Leivän siunaaminen ja murtaminen oli selvästi tuttu ja rakas tapa Jeesuksen seuraajille. Kukaan ei varmaan tehnyt sitä kuin Jeesus.

Sydäntä ja järkeä tarvitaan eikä niiden tarvitse olla toisiaan poissulkevia vaan toisiaan tukevia.

”Minäkään en ollut uskoa kuulemaani, mutta tiesin sydämessäni, että se on totta! Jeesus elää! Hän on voittanut kuoleman!”
- Nainen tyhjällä haudalla Sen tien kulkijat -pääsiäisnäytelmässä

PS. Menikö näytelmä sinulta ohi? Pysy kärryillä siitä, mitä tapahtuu eli tilaa Korson seurakunnan uutiskirjeitä.

Tilaa Korson seurakunnan uutiskirjeitä sähköpostiisi.

Blogi