Seurakuntasi ja kirkkosi verkossa

Tältä sivulta löydät Korson kirkon virtuaalisen esittelyn ja Kirkonkulma-blogimme.

Vanhan sanonnan mukaan emme voi mennä minnekään, minne Kristus ei olisi jo mennyt edeltä. Siksi seurakunnan työntekijät palvelevat sinua myös verkossa.

Korson virtuaalikirkko

Tutustu Korson kirkkoon virtuaalisesti! Pääset tutustumaan Korson kirkon tiloihin valitsemalla eri näkymiä.

Löydät näkymistä myös lisätietoa napsauttamalla kuvakkeita.

Voit navigoida tiloissa hiiren tai nuolinäppäinten avulla.

Saata avattua näkymän koko näytön kokoiseksi näkymän oikeasta yläkulmasta.

Haavoittunut enkeli

2023-09-29 14:08:31.91, Eeva Suonpää

Hugo Simbergin maalaus Haavoittunut enkeli (Wikimedia Commons)

Hugo Simbergin maalaus Haavoittunut enkeli (Wikimedia)

Mitä sinä näet tässä maalauksessa?

Tarkastelemme päiväkerhossa kuvaa. Kuvassa on Hugo Simbergin Haavoittunut enkeli -maalaus. Kuva puhuttelee päiväkerholaisia. He katsovat tarkasti, ja kuva alkaa elää heidän sisällään. Tätä lasten eläytymiskykyä kaipaan ja rakastan. Kun lapset kertovat ajatuksiaan, pääsen lähelle lapsen maailmaa. Minulle tällaiset hetket ovat pyhiä. Lapsilla on ajatuksia, joita omaan mieleeni ei ole tullut. He näkevät eri silmin. Joku samaisti enkelin ja Jeesuksen.

”Se on Jeesus, jota kannetaan.” Niin, Jeesustakin haavoitettiin. Usea on sitä mieltä, että enkeli on kuollut ja häntä viedään hautaan. Kädessä olevat kukat viedään haudalle... Enkelin kädessä voi olla myös vehnää, jota viedään köyhille. Tapahtumapaikka on kukkaniitty tai ehkä egyptiläinen aavikko.

Kun lapset työstävät ajatuksiaan piirtäen, niin yksi piirtää Jeesuksen ylösnousemuksen haudassaan! Monessa piirustuksessa vesi on tärkeää. Enkeliä viedään veden ääreen, että haavat voidaan huuhdella. Vesi on parantava voima.

Toisena päivänä hyppäämme itse kuvaan. Valmistamme yhdessä maiseman, sinistä vettä, ruskeaa maata. Joku lapsista haluaa olla enkeli, toinen taas kantaja. Vaihdamme vuoroja niin, että kaikki saavat olla, mitä haluavat. Kohta penkit saavat kyytiä, kun enkeliä lähdetään kuljettamaan veneellä turvaan.

Haavoittunut enkeli -maalaus vetoaa suomalaiseen mieleen. Onhan se voittanut Ateneumin taidemuseon järjestämän Maamme taulu -äänestyksenkin. Usein olen miettinyt, mitä Simberg ajatteli maalatessaan tauluaan mutta viisaasti hän ei halunnut selittää teostaan. Näin jokaisen omat ajatukset saavat tilaa. Tällä kertaa minua erityisesti puhuttelee kantaminen ja se, että enkeliä kantavat lapset.

Maalauksessa lapset auttavat enkeliä. He kantavat ja kantavat vastuuta. Minä uskon lapsiin. He tietävät, mikä on oikein. Kuka onkaan suurin taivasten valtakunnassa? Minunkin velvollisuuteni on puolustaa haavoitettuja, heikkoja ja viattomia. Olenko tehnyt tarpeeksi? Ketä minä kannan ja olen kantanut? Ehkä enkelin kantaminen ei ole vain hyvä työ, joka täytyy tehdä, vaan auttaminen tuo pelastuksen myös pelastajille.

”Se on Jeesus, jota kannetaan” päiväkerholainen sanoi. Minä luotan siihen, että Jeesus kantaa meitä mutta kannetaan mekin Jeesusta!

Blogi