Hautajaiset voi varata verkosta Vantaalla

Hautaansiunaamisen ja muistotilaisuuden Vantaan seurakuntiin kuuluneelle vainajalle voi 4.11. alkaen varata Vantaan seurakuntien verkkopalvelusta.

Arkkua kannetaan hautajaisissa.

Kuva: Sanna Krook

Asiointipalvelussa ovat varattavissa lähes kaikki Vantaan kirkoissa ja kappeleissa tarjolla olevat hautajaisajat.

Varattavissa ovat hautausmaiden yhteydessä sijaitsevat Pyhän Laurin ja Ruskeasannan siunauskappelit sekä Hakunilan, Hämeenkylän, Korson, Kivistön, Pyhän Laurin ja Rekolan Pyhän Andreaan kirkot sekä Seutulan kappeli. Myyrmäen väliaikaisessa Virtakirkossa ei järjestetä hautajaisia.

Myös papin voi valita

Vantaan kirkoissa ja kappeleissa olevaan tilaisuuteen voi varausta tehdessään valita myös papin kyseisenä hautajaisaikana työvuorossa olevista papeista. Palvelu varaa aina myös kanttorin tilaisuuteen, mutta kanttoria ei itse pääse valitsemaan.

Palvelusta voi varata sekä arkku- että uurnahautajaisia. Kappeleilla jotkin iltapäivien viimeisistä ajoista on varattu vain uurnahautajaisille.

Hautaan siunaaminen ja muistotilaisuus ovat ilmaisia seurakuntalaisille

Palvelusta voi varata myös muistotilaisuuden Vantaan seurakuntien tiloihin.

Palvelussa varausta tekevän henkilön ei tarvitse olla vantaalainen tai seurakunnan jäsen käyttääkseen palvelua. Vainajan sen sijaan täytyy olla vantaalainen, mutta kirkkoon kuulumista ei edellytetä.

Siunaustilaisuus on Vantaan seurakuntiin kuuluneelle vainajalle ilmainen ja muistotilaisuuden osalta useimmissa tiloissa laskutetaan vain pöytäliinojen käytöstä. Vain Helsingin pitäjän kirkonkylässä sijaitsevat Pappila ja Pakaritupa ovat maksullisia muistotilaisuustiloja. Kirkkoon kuulumattomilta peritään seurakuntien hinnaston mukainen maksu sekä siunaus- että muistotilaisuudesta.

Hautajaiset voi varata edelleen myös asioimalla vainajan seurakunnan kirkkoherranvirastossa tai soittamalla sinne.

Hautapaikka varataan edelleen hautausmaan toimistosta

Hautapaikka Vantaan seurakuntien hautausmaille varataan Vantaan seurakuntien hautausmaan toimistosta. Sitä ei siis voi varata verkkopalvelun kautta.

Jotkin kappeleiden torstai- ja perjantaipäivien hautajaisajoista ovat varattavissa vain puhelinpalvelun kautta. Jos siunaustilaisuus on Helsingin seurakuntien omistamassa Honkanummen kappelissa tai muualla kuin Vantaalla, varataan pappi aina puhelinpalvelun kautta. Honkanummen kappelin siunaustilaisuudet varataan Helsingin seurakunnista.

Häät ja ristiäiset voi varata myös verkosta

Avioliittoon vihkimisen ja ristiäiset tulivat jo aiemmin Vantaan seurakunnissa varattavaksi verkkopalvelun kautta. Myös diakoniatyöntekijälle ja parisuhdeneuvontaan voi varata ajan netissä.

Tällä hetkellä noin kolmannes ristiäisistä ja avioliittoon vihkimisistä varataan verkossa.

Siirry tästä varauspalveluun (hautajaisten varaus aukeaa 4.11.)

Mon Nov 02 08:01:00 EET 2020