Pyhän Laurin kappelin kuparivaras saatiin kiinni

Kupariverkot ovat palautuneet omistajalleen.

Pyhän Laurin kappeli.

Pyhän Laurin kappeli

Maanantaina 30.5. tiedotimme, että Vantaalla sijaitsevan Pyhän Laurin kappelin julkisivusta oli viikonlopun aikana varastettu satoja kiloja kupariverkkoa. Verkot oli sahattu irti julkisivusta ja kuljetettu pois öiseen aikaan. Itä-Uudenmaan poliisi tiedotti tiistaina anastetun omaisuuden löytymisestä ja yhden henkilön kiinniotosta. Kupariverkot ovat palautuneet kappelille. Varastetut kupariverkot paikannettiin seurakuntayhtymän kiinteistöyksikön valvontajärjestelmien, valppauden ja yhteistyön avulla. Tutkinta on yhä kesken Itä-Uudenmaan poliisissa.

Kupariverkot ovat Pyhän Laurin kappelin arkkitehtonisia ikkunoiden suojaelementtejä, jotka siivilöivät valoa ja suojaavat kirkkotilaa.

Vahingon laajuutta selvitellään

Kupariverkot ovat kooltaan useita neliömetrejä ja painoltaan satoja kiloja. Vaikka kupariverkot on nyt saatu takaisin, niiden kiinnittäminen uudelleen on melko vaikeaa. Vahingon laajuutta selvitellään parhaillaan. Muuta ilkivaltaa ei kappelille ole tehty.

Pyhän Laurin kappeli on hautausmaakappeli, jonka on suunnitelleet arkkitehdit Anu Puustinen ja Ville Hara. Kappeli on vihitty käyttöön vuonna 2010. Siellä järjestetään hautaan siunaamisia ja muita perhejuhlia, kuten ristiäisiä ja häitä sekä konsertteja. Kappeli sijaitsee Helsingin pitäjän kirkonkylässä, Pyhän Laurin kirkon välittömässä läheisyydessä.

Lisätietoja kiinteistöjohtaja Timo Kraufvelin p. 050-5004634

Tue May 31 10:08:00 EEST 2022