Kirsi ja Harri, Hämeenkylän kirkko 1982 & 2023

Kirsi ja Harri Lukkala menivät naimisiin lumisena pääsiäissunnuntaina 1982 Hämeenkylän vanhassa kirkossa. Molemmat olivat lapsuudessa muuttaneet Helsingistä Länsivantaalle jossa tutustuivat.

Perhe perustettiin Hämeenkylässä, jossa syntyi ensimmäinen tytär. Sieltä tie vei Myyrmäkeen, jossa syntyi kaksi tytärtä lisää. Linnaisiin rakennettiin oma talo vuonna 1991. Pari oli tavannut, kun Kirsi muutti Martinlaaksosta Varistoon ja aloitti saman luokan lukiossa Harrin kanssa.

- Koulussa me ei oltu kimpassa, enemmänkin vapaa-ajalla. Se oli ensin sellaista ihastumista, ei sellaista salamarakkautta, kertoo Kirsi.

Harri täydentää, että he tutustuivat koti-bileissä

- Ja silloin sovittiin, että voitaisko me olla kimpassa, jatkaa Kirsi.

Lumisade Pääsiäissunnuntaina toi lisähaasteita häihin

Parilla piti alun perin olla pienet häät, mutta sitten tuli vanhemmilta toivomus, että jos kerran häitä pidetään, niin pitää kutsua sukulaisia. Sukulaisia saapui noin 100 henkeä. Häitä edeltävällä viikolla oli lumet sulaneet ja moni oli jo vaihtanut kesärenkaat autoihin. Hääpäivänä satoi 20 senttiä lunta, joten jouduttiin vaihtamaan talvirenkaat takaisin.

- Vaihdettiin bestmanin kanssa talvirenkaat ennen kuin tultiin kirkolle. Pakko ne oli vaihtaa, että pääsisimme ylipäänsä häihin, kertoo Harri.

- Pappi vähän sekoili nimissä, kun se sanoi Kirsistä Kirsti. Mä meinasin siinä alttarilla sanoa, että en ota Kirstiä, vaan Kirsin, mutta en kehdannut, naurahtaa Harri.

- Kyllä siinä Raamatussa sitten lukee Kirsi ja sit kun Harri on sukunimeltään Lukkala, niin pappi sanoi Latva-Lukkala. Tämä jäi meidän mieleen.

Hääjuhlat vietettiin Hämeenkylän nuorisoseuran talossa lähellä kirkkoa.

Elettyä elämää kuvien välissä

Pari kertoo, että paljon on tapahtunut kuvien välissä. On opiskeltu, saatu ammatit, perustettu perhe ja rakennettu oma talo. Parilla on nyt kahdeksan lastenlasta, joiden kanssa he ovat paljon tekemisissä.

Mitä rakkaus heille merkitsee?

- Rakkaus on se yksi elämän tärkeimmistä asioista, kertoo Harri.

- On hyvä olla toisen seurassa ja jos toinen on poissa, niin hyvin äkkiä tulee ikävä. Toista huomioidaan ja kunnioitetaan, jatkaa Kirsi.

- Kai se on sitä, että välittää toisesta, ajattelee toisen parasta ja että arvostaa toisen mielipiteitä, vaikka onkin eri mieltä itse, hymähtää Harri.

Pari kertoo, että he päättävät lähes kaikista asioista yhdessä ja suuremmat hankinnat harkitaan rauhassa.

- Kyllä se rakkaus on tästä syventynyt näitten vuosien saatossa, kun lapset ovat lähteneet maailmalle. Harrille on sattunut kaikenlaista, ja se tuo sellaisen tunteen, että “mitä jos tässä kävisikin jotain pahempaa”. Silloin oppii entistä enemmän arvostamaan toista, ettei ihan turhista asioista kiukutella. Pahalla mielellä ei saa mennä nukkumaan, kertoo Kirsi.

Muistakaa sanoa toisillenne, että rakastan sinua.

Pari halusi myös uusia vihkivalansa hääkuvien uudelleenoton yhteydessä ja näin juhlia rakkauttaan. Vihkivalat uusittiin Hämeenkylän uudessa kirkossa kesällä 2023 Kirsin ja Harrin läheisten todistaessa. Kuvista voi huomata, että morsian kantaa yllään samaa hääpukua kuin pääsiäisenä 1982.

Mitä vinkkejä annatte avioon aikoville?

– Pitkäjänteisyyttä, ja ettei anneta heti periksi hankalissa asioissa, vaan mietitään ratkaisuja. Toisen arvostaminen, kunnioittaminen ja kuunteleminen on tosi tärkeää.

– Muistakaa sanoa toisillenne, että rakastan sinua.

Kirsin ja Harrin rakkaustarina saatiin osaksi Vantaan seurakuntien Vantaalainen rakkaus -kampanjaa, jossa Vantaan kirkoissa naimisiin menneitä pareja kuvattiin samassa paikassa, kuin parin vihkikuva on alun perin otettu. Muita rakkaustarinoita pääset lukemaan tästä.

Alkuperäinen hääkuva Kirsin ja Harrin kotiabumi, uusi hääkuva Jani Karlsson.