Hanna ja Kari, Seutulan kappeli 2005 & 2023

Hanna ja Kari Koivula sanoivat toisilleen "tahdon" Seutulan kappelissa maaliskussa 2005. Parin yhteinen matka alkoi vuoden 2003 lokakuussa Anssi Kelan keikalta Tavastia-klubilta Helsingistä.

- Vaihdettiin tiiviitä katseita siinä illan aikana, käytännössä ei puhuttu sanaakaan. Hanna oli ottanut jostain paperisen bussiaikataulun ja kirjoitti siihen puhelinnumeronsa ja että “jos kiinnostaa, niin soita” ja antoi sen minulle. Mietin että “mitäköhän tässä on?” ja keikan päätteeksi annoin oman käyntikorttini, muistelee Kari.

- Sanoit vielä “tuplavarmistus”, kun annoit sen käyntikortin. Se oli ainut, mitä puhuttiin sinä iltana, lisää Hanna.

Puhelut kulkivat heti seuraavana päivänä. Juttu luisti niin hyvin, että vuonna 2004 pari meni kihloihin ja vuonna 2005 naimisiin Seutulan kappelissa.

- Se oli aika nopeata toimintaa. Karilla on kaksi poikaa ja aika nopeasti tapasin heidät. Siitä se sitten lähti, kertoo Hanna.

Pariskunta kuvailee häitään ikimuistoisiksi ja heidän näköisikseen. Ystäviä ja sukulaisia oli paikalla noin sata, osa Turkista ja Espanjasta asti.

- Häät olivat ihanat, se oli kaunis talvinen lauantai ja tässä kappelilla tietenkin kaunis maisema ja ympäristö, muistelee Kari.

- Nyt jo edesmennyt isäni perinteisesti saattoi minut alttarille, kertoo Hanna.

Hääjuhla pidettiin läheisellä Seutulan vpk-talolla.

- Juhlat olivat rennot, ei mitään pönötystä vaan hyvät bileet ja hyvää ruokaa. Osan tarjoiluista hoitivat minun vanhempani ja osa tuli pitopalvelun kautta. Häiden jälkeen lähdimme lataamaan akkuja Ruotsin-risteilylle ja sen jälkeen varsinaiselle häämatkalle Intiaan, kuvailee Hanna.

Naimisiin mentyään pari muutti Vantaan Pähkinärinteestä Myyrmäkeen ja asuu siellä edelleen.

- Se on meidän loppuelämämme koti. Paljon on iloja ja suruja, niin kuin kaikissa liitoissa kuuluukin olla. Mutta kyllä tämä rakkaus vahvistuu vuosi vuodelta ja on monta asiaa, joista en olisi selvinnyt ilman rakasta puolisoa, Hanna jatkaa.

Rakkaus on voima, joka näkyy pienissä teoissa

Mitä iloinen ja energinen pari ajattelee rakkaudesta?

- Rakkaus on tosi suuri voima, ihan mieletön, summaa Hanna.

- Rakkaus näkyy arjen pienissä asioissa, siinä että tekee juttuja toisen eteen. Meillä ei ole koskaan laskettu kuka tekee mitäkin, vaan se on luontaisesti mennyt niin, että toinen hoitaa tiettyjä kotitehtäviä, ja toinen toisia. Toisella saattaa olla kiireisempi ajanjakso menossa ja toinen sitten tukee arjessa siinä kohtaa. Rakkaus näkyy niissä pienissä teoissa, pohtii Kari.

Parin rakkaus näkyy sekä myötä – että vastoinkäymisissä eri elämäntilanteissa.

Rakkaus näkyy arjen pienissä asioissa, siinä että tekee juttuja toisen eteen.

- Paljon se on sitä jakamista, että jaetaan elämän ilot ja surut. Kun opiskelin korkeampaa korkeakoulututkintoa, en olisi selvinnyt siitä ajasta ilman Karia ja hänen kannustusta. Tai toisen tuki esimerkiksi niissä tilanteissa, joissa on menettänyt läheisensä.

Avioliitto – antoisa matka

Kuvien välissä kuljettu matka on parin mukaan ollut erittäin antoisa.

- Ollaan tietysti tutustuttu toisiimme matkan varrella. Juuri nyt elämme erittäin onnellista elämänvaihetta. Tietysti myös meidän elämän arkeen kuuluu erilaisia haasteita. Ollaan tultu itse siihen ikään, että omat vanhemmat vanhenevat. Kun joskus huolehdittiin lapista, nyt on se hetki, kun huolehditaan omista vanhemmistamme. Sekin toisaalta on luontevaa ihmisen elämänkaaressa, kertoo Kari.

Parilla on paljon asioita, jotka yhdistävät heitä. Matkustelu on yhteinen harrastus, johon on panostettu.

- Paljon ollaan nautittu ja matkustettu yhdessä, kertoo Hanna.

- Viime toukokuussa tehtiin meidän sadas yhteinen reissu. Se on ollut meillä tietoinen valinta, että säästetään matkustamiseen, sillä me ei olla mökki-ihmisiä. Me tykätään hyvästä ruoasta ja eri kulttuureista, kertoo Kari.

Parilla on yhteisiä juttuja, mutta myös omia innostuksen lähteitä.

- Hanna tykkää käydä laskettelemassa ja minä en lainkaan. Minä taas tykkään hiljaisuuden retriiteistä ja osallistun niihin usein, kertoo Kari.

Rakkausvinkkeinä rehellisyys, arvostus ja ilo

Parilla on yhteistä taivalta takana kaksi vuosikymmentä. Muutama vinkki avioliittoon aikoville löytyy.

- Alusta asti tärkeää on avoin rehellisyys, ja toisen arvostus. Arjessa tulee eteen erilaisia asioita, kuten että tulee nälkäisenä kotiin, ja toteaa, että “eiks kukaan oo käynyt kaupassa” ja sitten alkaa naurattaa, kun toinen huutaa et “mene kauppaan”. Eli miten osaa pitää suhteessa sellaisen arvostavan vuorovaikutuksen ja huumorin, että on paljon iloa, hassuttelua ja positiivisia asioita, kertoo Kari.

- Juuri se toisen ja hänen vahvuuksiensa arvostus on tärkeää. Me ollaan erilaisia ihmisiä, meidän ei tarvitse tykätä samoista asioista, mutta silti voidaan rakastaa toisiamme. Eli voi tehdä asioita yksin ilman puolisoa ja toinen myös kannustaa siihen, kertoo Hanna.

- Ja miten löytää arjesta sen arvokkuuden, että voi nauttia niistä pienistä arjen asioista yhdessä. Välillä elämässä on positiivisia juttuja ja välillä haasteita.

Hannan ja Karin rakkaustarina saatiin osaksi Vantaan seurakuntien Vantaalainen rakkaus -kampanjaa, jossa Vantaan kirkoissa naimisiin menneitä pareja kuvattiin samassa paikassa, kuin parin vihkikuva on alun perin otettu. Muita rakkaustarinoita pääset lukemaan tästä.

Alkuperäinen hääkuva Karin ja Hannan kotialbumi, uusi kuva Jani Karlsson.