Hämeenkylän kirkko

Hämeenkylän kirkko, ulkokuva. Kuvaaja Jouko Siirilä.

Kirkkosali

• Kirkkosalissa on istumapaikkoja n. 300:lle kävijälle.
    Takaseinä voidaan avata ja lisätila täyttää istuimilla, minkä jälkeen saliin mahtuu noin 450.
  • Lauantaisin vihkiajat sijoittuvat iltapäivään
  • Matka kirkkosalin ovelta alttarille on noin 15 metriä.
  • Kirkossa on laadukas konserttiflyygeli.
    (Kuvat: J.Siirilä)

Iso ja pieni seurakuntasali

• Isoon seurakuntasaliin mahtuu n. 80 henkilöä. Tilaan kuuluu oma flyygeli.
    Pieneen seurakuntasaliin mahtuu n. 30 henkilöä. Sen varustukseen kuuluu piano.

Keittiö

• Kirkon keittiö kuuluu automaattisesti molempien salien varauksiin ja siksi siellä työskennellään usein yhtäaikaa toisten kanssa. Sieltä on erillinen sisäänkäynti molempiin seurakuntasalehin.

Aukioloajat ja tilojen varaukset

• Kirkkoon pääsee tutustumaan kirkkoherranviraston aukioloaikoina ma–pe klo 9–14, iltaisin ja viikonloppuisin tilaisuuksien yhteydessä tai sopimuksen mukaan.
  • Ristiäiset, häät tai hautajaiset tulossa? Kirkon voi varata ja esittelystä sopia päivystävän papin kanssa (ma–pe 9-14, p. 09 830 6455). Varauksen voi tehdä myös verkkopalvelussammeLinkki avautuu uudessa välilehdessä, os. hameenkylan.seurakunta@evl.fi.
  • Hautajaisten järjestelyt sekä hautapaikan varaamisen ja haudan hoitoon liittyvät järjestelyt voi tehdä ensisijaisesti soittamalla seurakuntien yhteiseen asiointipalvelun numeroon: p. 09 8306 220. Vantaan seurakuntien hautausmaan toimiston henkilökunta vastaa puheluihin arkisin klo 9–15. Sähköpostiosoite on vantaa.hautaustoimi@evl.fi ja verkkopalveluun pääsee osoitteessa: asiointi.vantaanseurakunnat.fi
  • Musiikkitilaisuuksien varauksista vastaavat kanttorit Hannu-Pekka Heikkilä, p. 044 383 8414 ja Hannu Lehtikangas, p. 050 432 7502

Katso valokuvia Hämeenkylän kirkosta.

Hääpareille tiedoksi

"Kaikki päivänvalon tunnit ovat yhtä suloisia vihkiparin tulla vihittäväksi. Valoisana päivänä kirkko suorastaan kylpee päiväsaikaan valossa. Suosittelen vihkipareille erityisesti kevättalven aurinkoisia päiviä. Valon lisääntyminen kannattaa ehdottomasti kokea meidän kirkossamme."

- Jaakko Kara, Hämeenkylän seurakunnan pastori.

Urut edustavat soinniltaan pohjoismaista romantiikkaa. Uruissa on 24 äänikertaa.

"Hämeenkylän kirkon urut sopivat monenlaiseen musiikkiin. Bachin preludit sekä Kuulan ja Mendelssohnin häämarssit soivat yhtä ylväästi."

- Hannu Lehtikangas, Hämeenkylän kirkon kanttori.

Maksut

Vantaan seurakuntien jäsenille kasteen ja kastekahvien, avioliittoon vihkimisen ja hääjuhlan sekä hautajaisten ja muistotilaisuuden tilavuokra 0 e (6 tuntia). Katso muut hinnat tästä.

Esteettömyys

• Esteetön sisäänkäynti ja autopaikka yläpihalla. Ajo kirkon pääsisäänkäyntiluiskan oikealta puolelta.
  • Esteetön wc-tila
  • Kirkkoherranviraston sisäänkäynnillä pieniä tasoeroja ja ahdas tuulikaappi
  • Nuorisotilan sisäänkäynnillä tasoero ja edusta on kalteva (ei esteetöntä wc-tilaa)
  • Rakennuksessa hissi, jolla pääsee katutasolta kirkkosalin aulaan.
  • Induktiosilmukka kirkkosalissa. Kuuluvuuskartta aulassa.

Yleistietoa

Ensimmäinen Hämeenkylän kirkko valmistui 1966. Kirkko jäi pieneksi, kun alueen asukasmäärä kasvoi. Uusi kirkko rakennettiin vanhan kirkon ympärille. Piispa Eero Huovinen vihki sen käyttöön IV adventtina 1992. (Kuva: Jouko Siirilä)

► Lue lisää kirkon taiteesta.

► Katso pääsiäisaiheisten Martti Aihan teosten videoesittelyt.

Ajo-ohje

Kirkon ja seurakuntasalien osoite on Auratie 3, 01630 Vantaa. Sijainti on sopivasti lähellä Kehä III:sta, sen eteläpuolella ja Vihdintien kainalossa.

Parkkipaikat

• Kirkon edessä on tilava parkkipaikka. Samoin kirkon takaa, yläpihalta löytyy parkkitila noin kymmenelle autolle. Sieltä myös esteettömin reitti suoraan kirkon ja seurakuntasalin eteisaulaan.
Esteetön kulku Esteetön kulku
Esteetön wc Esteetön wc
Induktiosilmukka Induktiosilmukka
Pysäköinti Pysäköinti
wc wc

ke 20.3. klo 9.15

Pääsiäisen muskarikirkko Hämeenkylässä

Lasten ja perheiden pääsiäiskirkkohetki. Tilaisuuksia on kaksi: klo 9.15 ja 10.15.
ke 20.3. klo 11.00 -12.30

Yhteisen pöydän lounas

ke 20.3. klo 12.00

Keskipäivän ehtoollishartaus

Ehtoollishartaus joka keskiviikko.
to 21.3. klo 9.00 -11.00

Kyläperhekerho

Avointa perhetoimintaa. Tervetuloa mukaan!
su 24.3. klo 14.00

Perheiden palmusunnuntai Hämeenkylän kirkolla

Myyjäiset ja pääsiäisaskartelua.
su 24.3. klo 16.00

Palmusunnuntain perhemessu Hämeenkylän kirkossa

Palmusunnuntai. Kunnian kuninkaan alennustie.
ma 25.3. klo 18.00

Kauneimmat pääsiäisvirret

Yhteislaulua ja musiikkia Hämeenkylän kirkon kirkkotaiteen äärellä.