Tutustu pääsiäiseen taiteen kautta Hämeenkylän kirkossa

Seuraa hiljaisella viikolla Jeesuksen kärsimystietä vangitsemisesta ylösnousemukseen videohartauksien muodossa verkossa. Videosarja on julkaistu alun perin vuonna 2017, ja videoilla näkyvät päivämäärät ovat kyseisen vuoden ajankohtia.

Teemme matkaa Hämeenkylän kirkon taiteen kertomana yhdessä pastori Katja-Maaria Kaskisen kanssa. Kirkon modernit taideteokset, jotka ovat taidemaalari Silja Rantasen ja kuvanveistäjä Martti Aihan teoksia, kertovat kirkkovuoden tärkeimmän juhlan, pääsiäisen tapahtumista. Katja-Maaria Kaskinen tulkitsee hartausmateriaalissa Aihan ja Rantasen kirkkotaidetta Raamatun kertomusten ja teosten herättämien tunnetilojen valossa.

Katso videoita

► Hauta

1. pääsiäispäivä

► Ylösnousemus

– Näiden teosten päämäärä on mielestäni sama kuin ikonien.  Muodot, värit ja värien suhteet kutsuvat pysähtymään ja mietiskelemään. Saamme itse täyttää tyhjiä aukkoja ja antaa merkityksiä näkemällemme. Ei ole oikeaa tai väärää tapaa tulkita ja kokea näiden kuvien äärellä, kertoo pastori ja taidemaalari Katja-Maaria Kaskinen.