Muistelupaikat

Vantaan kirkoilla ja hautausmailla on muistelupaikkoja, joilla voi viettää hiljaista hetkeä tai sytyttää kynttilän muualle haudattujen omaisten ja ystävien muistolle.

Hakunilan kirkon muistopiha ja Laila Pullisen graniittiveistos.

Hakunilan kirkko

Hakunilantie 48

Hakunilan kirkon sisäpihalla sijaitseva muistopiha on paikka hiljentymiselle. Kirkon kainalossa sijaitseva pieni ja hiljentymiseen houkutteleva muistopiha on saavuttanut hakunilaisten suosion erityisesti pyhäinpäivän ja joulun aikoihin. Edellä mainittuina juhlapyhinä rauhallinen miljöö kylpee usein muistokynttilöiden luomassa valossa. Muistopihaan on sijoitettu kesällä 1997 kuvanveistäjä, taiteilijaprofessori Laila Pullisen graniittiveistos ”Kun tuuli käy heidän ylitseen”. Veistos on valmistettu Mäntsälän graniitista.

Rekolan Pyhän Andreaan kirkko

Kustaantie 22

Rekolan Pyhän Andreaan kirkon muistelupaikka on kirkon ylä- eli pääsisäänkäynnin luona ristin juurella. Paikalle tuodaan erityisesti pyhäinpäivänä kynttilöitä muualle haudatuille läheisille, mutta se toimii paikkana hiljentymiselle ja muistamiselle muutenkin. Kynttilän voi tuoda ristin juurelle juuri sellaisella hetkellä, kun itse kaipaa tai haluaa muistaa jotakuta.

Myyrmäen kirkon pihalla oleva muistopaikka pyhäinpäivänä. Hautakiven edessä runsaasti kynttilöitä.

Myyrmäen kirkko

Uomatie 1

Muistelupaikka sijaitsee Myyrmäen kirkon puistossa. Paikalla on Myyrmäen kirkon korjaustöiden yhteydessä maan alta löydetty suuri kivi, johon on kiinnitetty risti ja tekstilaatta. Laatassa lukee: ”Jeesus sanoo: Minä olen ylösnousemus ja elämä.” Muistelupaikan vieressä on penkki.

Ruskeasannan hautausmaa

Ruskeasannantie 2

Ruskeasannan kappelin edustalla sijaitsee muistolehto ja muualle haudattujen muistelupaikka. Muistolehto on yhtenäinen hauta-alue, jossa jokaisella vainajalla on pieni hautasija. Ystävät ja omaiset voivat sijoittaa kynttilöitä ja kukkia muistelupaikalle ja ajatella poisnukkuneita rakkaitaan.

Muistolehdossa on myös muualle haudattujen muistelupaikka. Muistelupaikan ideoivat Vantaan Hiekkaharjun kansainvälisen koulun oppilaat yhdessä arkkitehti Tuula Taposen kanssa vuonna 2000. Paikan nimi on "Särkynyt sydän". Muistokivi on Mäntsälän dragonia.

Hämeenkylän kirkon muistelupaikka

Hämeenkylän kirkon hautausmaa

Auratie 3

Hämeenkylän kirkon vieressä olevalla hautausmaalla on hautausmaasta rajattu muistelupaikka.  Kuvanveistäjä Jorma Lehtonen on toteuttanut ja nimennyt muistelupaikan muualle haudattujen ja Karjalaan jääneiden vainajien muistolle. Muistelupaikka on laakealla kivialustalla oleva niin ikään musta pystyssä oleva graniittipaasi. Paaden julkisivulla on kolme valoon lentävää tiiraa sekä teksti Raamatusta: "Rakkaus ei koskaan häviä".

Hämeenkylän kirkon hautausmaalla on myös kuolleiden lasten muistolehto, jossa on kirsikkapuita ja pieni muistomerkki, jonka on suunnitellut kuvanveistäjä Jorma Lehtonen. Muistomerkkiin on kaiverrettu psalmiteksti "Taivaassa minulla on sinut".

Helsingin pitäjän kirkon hautausmaa

Pappilankuja 5

Puhutteleva ja tunnelmallinen Ikuisuuden portti- taideteos kirkon takana on kuvanveistäjä Arvo Siikamäen suunnittelema muistokivi, joka valmistui 2001. Tälle muistelupaikalle omaiset voivat tuoda kukkia ja sytyttää kynttilän muualle haudatun läheisen muistoksi.

Korson kirkon hautausmaa

Merikotkantie 4

Hautausmaalla on yhteinen muistelupaikka sekä Korson hautausmaalle haudatuille että muualle haudatuille. Muistokivessä on teksti "Taivaaseen ota tykösi". Korson kirkon hautausmaalla sijaitsee myös Tyhjän sylin muistokivi. Tyhjän sylin muistokivi on tarkoitettu hiljentymispaikalle kaikille niille, joiden syli on syystä tai toisesta tyhjä.

Seutulan kappelin muistelupaikka. Risti ja kivi, jossa on tekstilaatta.

Seutulan kappeli

Solbackantie 6

Seutulan kappelin pihalla sijaitsevalla muistelupaikalla on teräksinen risti ja luonnonkivi, johon on kiinnitetty tekstilaatta, jossa lukee ”Jeesus sanoo: Minä olen ylösnousemus ja elämä.”