Matkaan Linnaisten kartanolta

Vantaan vanhan kirkkotien ensimmäinen etappi on Linnaisten kartanolla (Ainontie 33).

Ajatus Kirkkotiestä

Matkaan on hyvä lähteä kartanon kauniista vanhoista maisemista. Matka on kuin uuden elämän mahdollisuus. Tyhmä on matkan tehtyään entisenlainen, viisas viisastunut.

- Virpi Hämeen-Anttila

Hyvää matkaa, tien kansa!

Mutkitteleva maantie kulkee läpi metsien ja vainioiden. Kirkkomatkaakin ovat tällä tiellä tehneet sukupolvet ennen meitä, ja jokainen matka kirkolle on myös pyhiinvaellus.

Vuosisatoja viljellyt pellot ja talot muistuttavat, että liikumme kulttuurimaisemassa. Moni vielä muistaa Linnaisten kartanon nimen Topeliuksen kirjasta tai Suomi-Filmistä.

Edessämme on nyt Vantaan vanha kirkkotie ja siinä seitsemän kaunista pysähdyspaikkaa. Jokainen pysähdyspaikka on merkitty laatalla. Matkan varrella voit helposti siirtyä näihin pysähdyspaikkojen nettiteksteihin älypuhelimella.

Kristittyjä on kutsuttu tien kansaksi. Olemme liikkeellä edeltä valmistetulla tiellä. Olemme elämässä omalla ainutkertaisella vaelluksella. Usko Kristukseen on uskoa perille pääsemiseen. Hyvää matkaa.

Jeesus sanoo: "Minä olen tie, totuus ja elämä."

Meditaatioteksti: kirkkoherra Jukka Nevala

Rukous

Taivaallinen Isämme, pyydämme sinulta voimaa ja johdatusta elämämme tielle. Siunaa matkamme ja anna meidän päästä perille.

Historiaa

Keskiajalla rakennettiin Suuri rantatie Turusta Viipuriin, joka kulki näiden seutujen kautta. Se on Suomen vanhimpia väyliä.

Maantietä tarvitsivat ensin kruunun virkamiehet ja sotaväki, sittemmin posti, papit, kauppiaat, nälkävuosina kerjäläiset.

Kulkureittien välityksellä vaihtuivat vaikutteet, uudet ilmiöt tulivat ja menivät, uutiset kiirivät. Teiden ja jokien risteyksiin syntyi tiiviimpää kyläasutusta.

Kuninkaantieksi reittiä on kutsuttu vasta 1950-luvulta alkaen. Linnaisten kartanosta on tietoa 1500-luvun puolivälistä lähtien. Nykyinen päärakennus on rakennettu noin vuonna 1800.

Alueen kadunnimissä esiintyy hevosiin liittyviä termejä, koska Linnainen on ollut ratsutila.

Tiettävästi kartanolle on annettu nimi Sakari Topeliuksen Linnaisten kartanon viheriä kamari -kirjan mukaan.

► Seuraava pysähdyspaikka