Ennen ristiäisiä täytyy sopia muutama asia

Ristiäisten valmisteluun löytyy paljon ihania ideoita kirkon kastesivuilta.
Kannattaa käydä tutustumassa!

Voit varata ristiäiset netissäLinkki avautuu uudessa välilehdessä tai soittamalla tai käymällä oman seurakuntasi kirkkoherranvirastossa.

Ristiäisistä sopiminen seurakunnan kanssa

Sivun alusta löytyvistä linkeistä pääset varaamaan ristiäiset. Halutessasi voit varata maksutta seurakunnalta myös tilat juhliin. Ristiäiset suositellaan pidettäväksi kolmen kuukauden sisällä lapsen syntymästä.

Kastepapin tapaaminen

Kun ristiäiset on sovittu, kastepappi ottaa yhteyttä viimeistään viikkoa ennen ristiäisiä.

Pappi tapaa mielellään teidät, jotta voitte käydä yhdessä läpi kastehetken kulun ja tehdä ristiäisistä teidän näköisenne. Papin kanssa voidaan täyttää myös lomake, joka tulee postissa pian lapsen syntymän jälkeen.

Ristiäisiin tarvittavat asiat:

• valkoinen kastemekko
  • valkoinen pöytäliina
  • päänkuivausliina
  • kastemalja
  • Raamattu
  • kynttilä (ja kastekynttilä, jonka pappi tuo)

Mikäli jotain ylläolevaa asiaa ei löydy teiltä kotoa , seurakunta kyllä lainaa!

Nimen antaminen lapselle

Vanhemmat antavat lapselle nimen ennen ristiäisiä ja täyttävät nimitiedot postissa saapuneeseen lomakkeeseen.

Lapsen nimeämisessä voi käyttää mielikuvitusta, mutta nimen tulee täyttää tietyt etunimelle ominaiset piirteet. Lisätietoa etu- ja sukunimilaista voit lukea Oikeusministeriön Finlex-palvelusta.Linkki avautuu uudessa välilehdessä Uuden nimilain perusteella lapsella voi olla enintään neljä etunimeä ja lapsi voi saada myös vanhempien kaksiosaisen sukunimen.

Ristiäisissä lapsen nimi kerrotaan heti aluksi, sillä kasteessa Jumala kutsuu lapsen nimeltä omakseen.

Kaaviokuva ristiäisten järjestämisestä. Asia on selitetty myös sivun teksteissä.
Näin järjestät ristiäiset. Klikkaa kuvaa suuremmaksi.