Sairaalapapit auttavat Sinua ja läheistäsi sairaaloissa

Sairaalaan joutuminen voi herättää monenlaisia ajatuksia ja tunteita. Huolta tulevasta, pohdintaa elämästä, kuolemasta tai uskosta. Yksinäisyyttä, ristiriitoja ihmissuhteissa, kaipuuta inhimilliseen kohtaamiseen. Jokaisella meistä on fyysisiä, psyykkisiä, sosiaalisia ja hengellisiä tarpeita. Nämä kysymykset usein nousevat pintaan sairastumisen tai onnettomuuden yhteydessä.

Me sairaalapapit olemme keskustelukumppaneita näissä haastavissa elämäntilanteissa. Olemme tukenasi elämän suurimmissa muutoksissa: omassa tai läheisen vakavassa sairastumisessa ja kuolemassa. Monia kysymyksiä voi olla helpompi käsitellä ulkopuolisen ihmisen kanssa. Sairaalapapin työ on osa potilaan kokonaisvaltaista hoitoa ja palvelemme potilaiden ja omaisten lisäksi myös sairaalan henkilökuntaa.

Kunnioitamme uskonnonvapautta, erilaisia uskonnollisia vakaumuksia ja elämänkatsomuksia. Meitä sitoo vaitiolovelvollisuus ja palvelumme on maksutonta.

Sairaalapapilta voit pyytää erilaisia palveluita:

• Henkilökohtainen, luottamuksellinen keskustelu Sinun lähtökohdistasi
  • Tukea elämän kriiseissä
  • Yksityinen ehtoollinen sairaalassa
  • Rukous sairaan tai kuolevan luona, saattohartaus tai muu kirkollinen toimitus
  • Olet sairaalan henkilökuntaa ja kaipaat esim. työnohjausta, defusing-työskentelyä tai yhteistyökumppania henkilöstökoulutukseen

Vantaalla meitä työskentelee viisi sairaalapappia. Teemme säännöllistä yhteistyötä paikallisseurakuntien kanssa Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella.

Näin saat yhteyden sairaalapappiin Vantaalla (Peijaksen sairaala ja Katriinan sairaala):

- Arkipäivisin klo 8-17: tavoitat meidät suoraan henkilökohtaisista numeroistamme tai voit kertoa toiveestasi sairaalan henkilökunnalle. Ajantasaiset yhteystiedot löytyvät tämän sivun alalaidasta.

- Viikonloppuisin ja arkipyhinä klo 8-17: saat kiireellisissä tilanteissa yhteyden varalla olevaan sairaalapappiin hoitohenkilökunnan kautta. Viikonloppuisin ja arkipyhinä päivystämme kotoa käsin.

- Autamme Sinua tarvittaessa saamaan yhteyden myös toisen kirkkokunnan tai uskonnollisen yhteisön edustajaan.

Juttuja Vantaan sairaapapeista:

Vantaalla työskentelevät sairaalapapit kertovat, mistä ihmiset haluavat puhua kuolinvuoteellaan – Näkemykset kuolemasta ovat muuttuneet

Tässä työssä myös nauretaan paljon

Lapsen menettäminen kulkee mukana aina

Vantaan sairaalapapit

Johtava sairaalapappi, Peijaksen sairaala