Kukkakimppu ja kaksi sormusta.

HäätHelppo lukea

Kirkkohäissä eli kirkollisessa vihkimisessä avioliitolle pyydetään Jumalan siunausta. Aviopuolisot osoittavat tahtonsa rakastaa toinen toistaan.

Molempien puolisoiden tulee olla rippikoulun käyneitä. Ainakin toisen puolisoista on kuuluttava evankelis-luterilaiseen kirkkoon. Toinen puoliso voi kuulua myös muuhun kirkkokuntaan.

Kirkollinen vihkiminen ei maksa mitään

Kirkkotilasta ei peritä vuokraa eikä papille tarvitse maksaa palkkiota. Myös useimmat muut seurakunnan tilat ovat ilmaisia silloin, kun hääpari kuuluu Vantaan seurakuntiin.

Avioliittoon voidaan vihkiä myös muualla kuin kirkossa.

Avioliiton siunaaminen jo solmitulle avioliitolle

Jos avioliitto on jo solmittu esimerkiksi maistraatissa, se voidaan siunata kirkossa. Avioliiton siunaaminen on yleistä kansainvälisissä avioliitoissa.

Voit varata ajan myös seurakuntasi kirkkoherranvirastosta. Katso virastojen yhteystiedotLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Tarkista tästä, mihin seurakuntaan kuulut Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Katso lisätietoa juhlatiloistaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Katso Emilia-papin häävinkit-video