Ystävyysseurakuntatoiminta

Ystävyysseurakuntatoiminnassa kansainvälinen kumppanuus on kahden seurakunnan välistä vuorovaikutusta.

Vantaankosken seurakunnalla on kaksi ystävyysseurakuntaa

Walesin kirkon S.t Asaphin hiippakunta

Vantaankosken seurakunta on tehnyt ystävyyseurakuntasopimuksen Pohjois-Walesin S.t. Asaphin hiippakunnan kanssa. Sopimus tarjoaa mahdollisuuden ystävyyteen ja tehdä vastavuoroista ystävyysseurakuntatyötä. Esimerkiksi Kansainvälisiä rippikouluja Vantaankoskella järjestetään walesilaisten kanssa yhteistyössä.

Skuoritsa

YstävyysseurakuntammeSkuoritsan seurakunta sijaitsee Venäjällä, Inkerinmaalla, noin 50 km Pietarista etelään. Seurakunta kuuluu Inkerin kirkon Länsi-Inkerin rovastikuntaan.

Ystävyysseurakuntasopimuksen syntyminen ja Mariakoti ry

Vantaankosken seurakunnan ja Skuoritsan seurakunnan välinen ystävyys alkoi 1990-luvun alussa. Vantaankosken seurakunnan diakonissa Helvi Simonen jäi työelämästä eläkkeelle. Sen jälkeen hän aloitti diakoniatyön Skuoritsan seurakunnan vanhusten parissa. Hän toimi Kirkon Ulkomaanavun lähettiläänä.

Vantaankosken seurakunnan kirkkoherra Juhani Kopposela löysi Skuoritsasta vanhan kansakoulun. Koulu kunnostettiin arkkitehti Pekka Wesamaan johdolla vanhainkodiksi. Vanhainkoti vihittiin käyttöön vuonna 1995. Vanhainkoti sai nimen Mariakoti. Ystävyysseurakuntasopimus seurakuntien välillä tehtiin vuonna 1996.

Mariakodin Ystävät ry. toimii aktiivisesti. Yhdistys on perustettu Mariakodin toiminnan tukemiseksi. Mariakodin Ystävät on järjestänyt yhdessä seurakunnan kanssa matkoja Skuoritsaan. Se kerää jäsenmaksuilla, myyjäisillä ja konserteilla varoja kodin ylläpitämiseen.

Tervetuloa mukaan matkoille, tilaisuuksiin tai Mariakodin Ystäväksi. Lisätietoja: Ulla Pohjolan-Pirhonen, upohjolanpirhonen(at)gmail.com

Valkoinen kaksikerroksinen kivitalo, jonka edessä nurmikkoa ja puita rivissä, sininen taivas.
Vanha kansakoulu Skuoritsassa kunnostettiin vanhainkodiksi ja nimettiin Mariakodiksi vuonna 1995.

Pappi, kansainvälinen työ
Vantaankosken seurakunta

Olen Mark Saba, pappina olen toiminut vuodesta 2001. Olen ihan tavallinen mies, vilkas ja huumorintajuinen. Tykkään urheilusta, varsinkin uimisesta, jalkapallosta ja lentopallosta. Olen kansainvälinen ja sosiaalinen ihminen. Arvostan ystävyydessä lojaalisuutta. Olen pitkäaikainen ystävä, eli ystävät ovat säilyneet jopa lapsesta saakka.

Olen lapsesta asti käynyt kirkossa. Kristillisyys on osa omaa identiteettiäni.

Olen kekseliäs ja pidän ruoanlaitoista. Kivointa on istua Välimeren rannalla ja nauttia kirja kädessä kuunnellen Välimeren ääniä. Talvella kivointa on istua kotisohvalla, kirja kädessä, katsoa telkkarista joko urheilua tai dekkaria. Tulevaisuuden toiveeni on tehdä maailmanympärysmatka.

Kansainvälisyys- ja lähetystyön koordinaattori
Rajatorpantie 8
01600 Vantaa

Hei!

Olen Maria Järviniitty. Koordinoin Vantaankosken seurakunnassa lähetys- ja kansainvälisen työn asioita eri ikäisten keskuudessa. Koulutukseltani olen sairaanhoitaja (AMK), diakonissa ja lähetyssihteeri.

Ota minuun yhteyttä, kun haluat toimia lähetystyön tai kansainvälisen vastuun hyväksi tai ihan vaan tulla tutustumaan ja mutustelemaan, mikä olisi oma juttu.

Minua voi tavata seurakunnan myyjäisissä, Mission Possible - Iloisesti Yhdessä -lähetysilloissa sekä vieraillessani vapaaehtoisten vetämissä lähetyspiireissä. On virkistävää päästä toimimaan yhdessä aarteiden, seurakunnan vapaaehtoisten kanssa.

Tervetuloa mukaan yhteiselle matkalle!

Tavoitat minut puhelimella, sähköpostilla ja WhatsAppilla. Ollaan yhteyksissä!

Maahanmuuttajatyöntekijä