Kastehetki täynnä merkitystä

sinä olet hoitamassa.

Virsi 218:4

Kastehetken kulku

Juhlapäivänä kastehetki aloitetaan, kun kaikki vieraat ovat saapuneet ja lapsi on valmiina.
Minuuttiaikataulua ristiäisten alkamiselle ei ole, vaan kastehetki saa edetä perheen pienimmän tahdissa.

Tässä kastehetken kulku pääpiirteissään:

Alkuvirsi
Lapsen nimen kertominen
Ristinmerkin tekeminen lapselle
Rukous
Lasten evankeliumi (Mark. 10: 13-16)
Papin sanat pienokaiselle
Kastaminen
Esirukous
Isä meidän -rukous
Herran siunaus
Loppuvirsi tai muuta musiikkia

Kasteen merkitys

Kasteessa juhlimme ihmisen ja Jumalan välistä yhteyttä. Yhteyttä, joka kantaa läpi elämän.

Kirkon uskon mukaan kaste on parasta, mitä vanhemmat voivat lapselleen antaa, sillä kasteessa on kyse Jumalan rakkaudesta

Ristiäisissä, kasteen myötä, lapsi pääsee Jumalan pohjattoman rakkauden ja armon kohteeksi.  Hän saa kokea olevansa suuri ihme, juuri sellaisena kuin on.

Jumala on luvannut, ettei koskaan hylkää kastettua ihmistä, vaan haluaa pelastaa tämän kaikelta pahalta. Jumalan rakkaus ja kasteveden suoja ympäröivät lasta hänen koko elämänsä ajan, ja vielä rajan tuollakin puolen.

Kasteessa ihmisestä tulee Jumalan lapsi, kristitty ja seurakunnan jäsen - osa suurempaa yhteisöä ja turvaverkkoa.

Kastehetken ja ristiäisten jälkeen

Lapsi saa kasteesta kastetodistuksen muistoksi. Samoin kummeille annetaan kummitodistukset kastetilaisuuden jälkeen. Kaste voidaan merkitä myös vihki- tai perheraamattuun. Lapsi saa seurakunnalta lahjaksi myös kastekynttilän. Katso tästä video milloin kastekynttilää voi polttaa kotona.

Vanhempien luvalla lapsen nimi kerrotaan ja hänen puolestaan rukoillaan seurakunnan jumalanpalveluksessa kasteen jälkeen. Perhe, kummit ja muut läheiset ovat erityisen tervetulleita tähän jumalanpalvelukseen. Päivän voi tarkistaa kastepapin kanssa tai seurakunnan kirkkoherranvirastosta. Tervetuloa!