Usein kysyttyä kirkon diakoniasta ja auttamistyöstä

Mitä diakoniatyö on?

Diakoniatyö on kirkon auttamistyötä, jota tekevät seurakunnassa työskentelevät sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset. Diakoniatyön juuret löytyvät Raamatusta lähimmäisenrakkauden periaatteista. Diakoniatyö on yksi kirkon tärkeimmistä tehtävistä.

Millaista apua voin saada?

Diakoniatyöntekijän kanssa voi keskustella luottamuksellisesti, etsiä elämään mielekästä tekemistä ja vertaistukea. Diakoniatyöntekijät tarjoavat myös palveluohjausta ja talousneuvontaa. Diakoniatyö järjestää tapahtumia esimerkiksi yhdessä syömisen, liikkumiseen ja erilaisten ihmisoikeuskysymysten ympärille. Diakoniatyöntekijän kanssa voi keskustella myös hengellisistä asioista. Diakoniatyöntekijät ovat ihmisen arjen asiantuntijoita, jotka vahvistavat eri tavoin heikommassa asemassa olevien ääntä.

Diakoniatyöntekijöitä voi saada apua erilaisissa elämäntilanteissa. Esimerkiksi erilaiset kriisit, suru, yksinäisyys, sairaudet, elämän tarkoituksen etsiminen, ihmisoikeuskysymykset ja taloudelliset huolet voivat olla syitä avun hakemiseen.

Diakoniatyöntekijöinä toimii sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia, jotka toimivat yhteistyössä erilaisten järjestöjen ja kunnan toimijoiden kanssa.

En kuulu kirkkoon, voinko saada apua?

Avun hakeminen diakoniatyöltä ei edellytä kirkkoon kuulumista.

Kuka voi saada apua?

Diakoniatyöltä voivat apua hakea kaikki apua tarvitsevat. Taloudellista apua Vantaan seuraukuntien diakoniatyöltä voivat hakea kaikki vantaalaiset. Taloudellinen apu on aina harkinnanvaraista.

Miten minä voin auttaa?

Jokainen voi auttaa arkipäivän erilaisissa tilanteissa. Jos haluat diakoniatyön vapaaehtoiseksi, etsi tehtäviä vapaaehtoistyo.fi tai ota yhteyttä oman kotiseurakuntasi diakoniatyöntekijään. Jokainen vapaaehtoinen koulutetaan ja vakuutetaan. Diakoniatyössä tarvitaan erilaisia vapaaehtoisia. Kaikki taidot ovat hyödyllisiä. Tervetuloa mukaan auttamaan lähimmäistä! Lue lisää vapaaehtoistoiminnasta seurakunnissa.Linkki avautuu uudessa välilehdessäLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Miten minä voin osallistua?

Tule mukaan ryhmiin, tapahtumiin tai kirkkoon. Tervehdi, keskustele ja rakenna yhteyttä ennakkoluulottomasti toisiin ihmisiin. Osallistumisesi voi olla monelle tärkeää.

Millaista taloudellista tukea voi saada?

Diakonian taloudellinen tuki perustuu aina diakoniatyöntekijöiden kokonaisvaltaiseen arvioon hakijan elämäntilanteesta. Tuki ei ole lakisääteistä. Diakonia-avustuksen tavoitteena on saada helpotus tai muutos ihmisen elämässä.

Pienemmissä avustuksissa avustuspäätöksen tekee diakoniatyöntekijä. Suuremmissa avustuksissa päätökset tekee diakoniatyön tiimi tai kriisirahastotyöryhmä.

Miksi minä en saa rahaa laskuihin?

Diakoniatyön taloudellinen avustaminen on harkinnanvaraista. Taloudellisen avun myöntämiseen vaikuttavat esimerkiksi henkilön maksuvara ja aiemmat avustukset. Lisätietoa avustamisen periaatteista saat oman seurakunnan diakoniatyöntekijältä.

Maksatteko mun vuokrarästit?

Ensisijaisesti vuokrarästit on neuvoteltava oman vuokranantajan kanssa.

Minne mun pitää mennä alueella x, jos tarvitsen diakonian apua?

Tarkista oma kotiseurakuntasi https://evl.fi/seurakunnatLinkki avautuu uudessa välilehdessäLinkki avautuu uudessa välilehdessä ja katso diakonian yhteystiedot seurakunnan verkkosivuilta.

Voit varata ajan puhelimitse, netistä tai tulemalla suoraan oman kotiseurakuntasi diakoniapäivystykseen.

Jos asiasi liittyy päihteisiin, vammaisuuteen tai asumiseen sinua palvelevat kaikkien Vantaan seurakuntien yhteiset diakoniatyöntekijät. Heidän yhteystietonsa löydät verkkosivuiltamme tästäLinkki avautuu uudessa välilehdessäLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

En ole syrjäytynyt, mistä saan apua?

Apua on usein hyvä hakea ajoissa. Ei kannata odottaa, että syrjäytyy yhteiskunnasta tai ongelmat pahenevat. Apua tarjoavat esimerkiksi kunnan sosiaali- ja terveysalan toimijat, järjestöt ja seurakunnat. Palveluohjausta voit saada oman alueesi sosiaalipalveluista tai diakoniatyöntekijöiltä.  Katso diakoniatyöntekijöiden yhteystiedot tästäLinkki avautuu uudessa välilehdessäLinkki avautuu uudessa välilehdessä.
Vantaan kaupungin sosiaalipalvelutLinkki avautuu uudessa välilehdessäLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Tarjoatteko vain hiljentymistä, jos rahat on loppu?

Diakoniatyö tarjoaa keskustelua, talousneuvontaa ja palveluneuvontaa. Hiljaisuus ei ole koskaan ainut avun muoto ja sitä tarjotaan vain, jos itse sitä haluat. Jos ihmisellä on kovin vaikeaa, saattaa hetken hiljaisuus yhdessä diakoniatyöntekijä kanssa auttaa. Vaikeiden hetkien keskellä voit hiljentyä yksin myös kotona tai kirkossa.

Kuinka huonosti pitää mennä, että voi saada apua?

Apua on hyvä hakea ajoissa. Diakoniatyöstä voi hakea apua kaikki. Diakonian taloudellista apua voi hakea vain vantaalaiset.

Onko auttamisessa kuitenkin joku ehto?

Taloudellinen avustaminen ja osallistuminen retkitoimintaan edellyttää henkilötietojen käsittelyä. Diakonian apu ei edellytä muuhun seurakunnan toimintaan osallistumista. Tarvittaessa diakoniatyöntekijältä suosittelee ihmisen hyvinvointia lisäävää toimintaa.

Onko avun vastineeksi kuunneltava jotain Jeesuksesta?

Diakoniatyö tarjoaa eväitä myös hengelliseen elämään. Diakoniatyö kunnioittaa erilaisia vakaumuksia ja osallistuminen hartauksiin on vapaaehtoista.

Auttaako diakonia myös maahanmuuttajia?

Diakonia auttaa yhdenvertaisesti erilaisia ihmisiä riippumatta ihmisen etnisestä taustasta.