Messun alku

Messu aloitetaan ”Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen”, eli huomioimme heti Jumalan läsnäolon, ja asetumme keskusteluun hänen kanssaan. Samalla kohtaamme toisemme. Messua johtava pappi eli liturgi pyytää, että Jumala on kanssamme, ja vastaavasti me seurakuntana rukoilemme papin puolesta.

Virret

Jokaiselle sunnuntaille on määritelty tietyt tekstit ja rukoukset. Messun alkuun valitun alkuvirren ja johdantosanojen tehtävä on viedä ajatuksemme niiden aiheisiin. Oikean virsinumeron löydät virsitaululta kirkkosalin seinältä. Virret ovat sekä laulettuja rukouksia että lauluja, jotka kertovat uskon sisällöstä. Ne ovat seurakunnan yhteinen tapa ilmaista itseään, ja tarkoitettu jokaiselle laulutaidosta riippumatta.